Svar: Grød med vand eller mælk
30. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Det anbefales ikke at lave grøden kun med vand. Det er vigtigt at grøden energiberiges fordi barnet ikke er i stand til at spise så stor en mængde, som egentlig er behovet, hvis energibehovet skal dækkes.
Derfor anbefales det at man tilsætter både mælk og fedtstof til hjemmelavet grød og mos.
Hvis du ikke kan overskue at malke ud og tilsætte modermælk, hvilket er helt forståeligt, så skal du bruge modermælkserstatning. Du kan koge mel eller flager med vand, tage det af varmen, tilsætte 1 tsk. fedtstof og så modermælkserstatning (eller modermælk) og så er grøden færdig. Det kan holde sig et døgn i køleskabet.
Du kan også blande mel eller flager kun med modermælkserstatning og således koge det op på mælk, hvis du vælger denne løsning skal der ikke tilsættes fedtstof også.
Fortsat held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske