Svar: Hyppige opvågninger om natten
30. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Når børn pludselig vågner og græder om natten, sover kortvarigt og græder igen, så skal man altid overveje om barnet har ondt - det kunne være smerter fra ørerne, som spiller ind. Hvis det er ørerne, så vil gråden ofte stoppe, når barnet løftes op, kommer på højkant, fordi trykket i øret så ændres og smerten forsvinder. Herefter puttes barnet igen, sover videre og efter lidt tid stiger trykket i øret så igen og barnet vågner atter og græder ...
Hvis din dreng har været forkølet, kunne det være en god idé at få tjekket hans ører.
Derudover kan det også hænge sammen med hans alder og den udvikling han går igennem lige nu. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Det betyder at han om dagen måske ikke spiser helt det han egentlig har behov for, men mælkebehovet er stadig meget stort og for at få øget din mælkemængde og få sit behov sufficient dækket, så melder han sig nu hver 2 time hele natten ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer ham inden han skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lege med ham, skifte ham osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Næste gang han vågner, så ammer du fra den side, hvor han tog toppen sidst, sikrer dig at han spiser godt og effektivt der, skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side inden han igen skal sove.
Ved at tilbyde ham bryst fra begge sider imellem hver lur, så sikrer du for det første at han får mælk nok, derudover øger du din mælkemængde - netop hyppigheden af amning er vigtig for mælkedannelsen.
De 1-2 gange dagligt, hvor du giver skemad, vil det være rigtig godt at starte med lidt skemad, når han vågner af en lur og så amme ham inden han skal sove næste lur. Du kan her med fordel forsøge at amme ham, skifte ham, så han vågner lidt op til dåd igen og så amme ham igen inden han så puttes. Igen fordi du derved sikrer dig at han er fyldt rigtig godt op og således ikke behøver søge brystet ekstra om natten.
Når han skal sove, så er det helt naturligt at få bryst og de første måneder også at falde i søvn ved brystet. Med den alder han har nu, så vil det dog være rigtig fint at du prøver at putte ham inden han falder fuldstændig i søvn. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må meget gerne være svøbt, så han føler sig omsluttet og tæt og han må meget gerne blive puttet med en sut og en sutteklud.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det vil være rigtig godt at arbejde på en fast rytme nu, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen :) En fast dagsrytme, vil også spille positivt ind på nattesøvnen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske