Svar: Hidsig reaktion
30. oktober 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Lone
Det betyder rigtig meget for din dreng, at du ser ham og anerkender hans behov for at have dig nær. Han har ekstra meget behov for mor netop i øjeblikket, fordi han er blevet storebror og det er naturligt meget svært for ham at skulle dele dig med en anden.
Det går naturligvis ekstra ud over dig, fordi det jo er dig der sidder mest med lillebror, du ammer ham, har tæt fysisk kontakt med den lille, pludrer, smiler, kærtegner osv. og det er meget meget svært for en 2 årig at være tilskurer til dette.
Prøv at lægge mærke til hvordan han har det, hvordan han reagerer, hvordan ser han ud, hvilke signaler han sender, når han f.eks. ser at du sidder med lillebror og ammer?
Det giver sandsynligvis en voldsom følelse i jeres dreng, en smerte hos ham, at se dig sidde og amme. At se dig sidde og have så tæt og nær kontakt med et andet menneske. Han ser sin lillebror som en rival, hvilket er helt naturligt. Han har jo ikke bedt om at lillebror skulle være en del af jeres familie og når han ser jer sidde tæt sammen så opstår følelsen "de to mennesker har det jeg gerne vil have og de giver det til hinanden og ikke til mig".
Jeg er ret sikker på at storebror hos jer, ikke føler at han er den foretrukne, han føler sig usynlig i forhold til sin lillebror, han føler at pladsen i dit hjerte er for usikker ... Det er søskendejalousi og det er helt normale følelser han har.
Det betyder ikke at det er sådan, det betyder ikke at han ikke får ligeså meget opmærksomhed, nærhed, kontakt - nogle gange får han måske netop mere fordi I er særligt opmærksomme på, at han netop ikke skal føle sig tilsidesat, men det ændrer ikke ved at han føler sådan.
Jeres dreng har naturligvis behov for at vide at han er elsket overalt på jorden og det skal du ikke undgå at fortælle ham. Han skal mærke at han er noget ganske særligt netop fordi han er den han er. Prøv at nurse ham lidt, lad være at stille alt for store forventninger til ham, selvom du godt ved at han kan nogle ting selv, så prøv i en periode at hjælpe ham lidt mere, vær lidt mere til rådighed. Samtidig med at du naturligvis også skal have regler og sætte grænser. Han er jo også to år og skal opdrages som alle andre to årige børn :)
Jeg synes det er vigtigt at du anerkender ham og gør det han viser behov for "jeg vil ha min mor!" så skal han have sin mor. Nogle gange kan du naturligvis ikke komme med ham, nogle gange kan far eller en anden tage på legepladsen med ham - men igen må du anerkende at han helst vil dig. Sætte ord på de følelser du tror han har, men naturligt har svært ved at give udtryk for. Sæt dig ned, når han giver udtryk for at han vil have dig med og du ved du ikke kan. Gå ned i øjenhøjde, tag ham på skødet, give ham et stort knus, fortæl ham at du er rigtig glad for ham og for at være på legepladsen med ham, at du synes det er super dejligt, fortæl ham hvor meget han betyder osv. og sig så til ham at du rigtig gerne vil gå på legepladsen med ham en anden dag, men lige nu er det xxx der går med. Det bliver super hyggeligt for dem og når de kommer hjem, så er du der stadigvæk, så I ses igen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske