Svar: Skrigeanfald om natten
31. oktober 2010
Alder:
23 mdr.
Kære L
Når jeg læser dit brev, så får jeg lidt mistanke om at din datter måske har et anfald af natteskræk .. og at det slet ikke handler om selvstændighedsalder og trods ...
Natteskræk er ofte forfærdeligt for forældre at opleve, for det kan se meget voldsomt ud. Natteskræk en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn og det betyder at barnet faktisk sover, selvom det ofte ser vågen ud.
Man oplever det ofte ved, at barnet vågner med et skrig, sætter sig op i sengen, har åbne øjne, taler konfust og usammenhængende og forsøger man at trøste og berolige barnet, så bliver man skubbet væk.
Netop fordi det forekommer imens barnet stadig sover (i modsætning til mareridt, som man vågner af), så er det normalt uhensigtsmæssigt at tænde lys og tage hende op. Det vil forvirre hende ekstra meget, hvis hun vækkes og spørgsmålet er om ikke I simpelthen får vækket jeres datter, når I forsøger at berolige hende. Og når hun så vågner, så bliver hun forvirret og konfus over, hvad der sker, hvad der foregår og så er det at hun måske begynder at kaste sig rundt, skrige osv. - simpelthen fordi hun ikke forstår hvad der sker.
Mit råd er derfor at I prøver at tage det stille og roligt og ser om I ikke kan få hende lagt ned i gen og få hende til at sove videre. Lad være med at tale for meget til hende, for så risikerer I at blive en del af hendes drøm. Pres hende ikke til at blive holdt om, da hun vil afvise dette og det vil også frustrere jer selv.
De fleste børn vokser fra det, men nogle børn har det i voldsommere grad en andre ...
Giv hende en drypfri kop ved/I sengen, så hun selv kan tage sig lidt vand, hvis hun vågner og er tørstig om natten. Indfør også en godnatgrød, så I er sikre på at hun er fyldt rigtig godt op med mad inden hun skal sove og ikke går sulten i seng. Vi sover alle bedst på fyldt mave :)
Brug også tid ved sengekanten om aftenen. Sid hos hende, tal om dagen og alt hvad hun har oplevet. Der sker rigtig meget i hendes liv, som du selv er inde på og der er meget hun skal forholde sig til. Både at din mave vokser og at der komme en lillebror snart. Hun ved godt hvad en baby er, men hun ved endnu ikke hvad det kommer til at betyde, hvor meget det vil påvirke hendes hverdag. Hun hører dog at det er noget I taler meget om og andre i omgangskredsen taler meget om. Pladsen på dit skød bliver mindre og mindre og du løfter hende heller ikke som du gjorde tidligere. Der bliver ændret på værelse, seng, noget af hendes legetøj skal overgå lillebror osv. - Der er meget at forholde sig til.
Samtidig oplever hun rigtig meget i løbet af dagen, hun har en alder nu, hvor hun leger med andre børn og også oplever den modstand det nogle gange giver. De vil jo ikke nødvendigvis det samme som hun gerne vil, de skubber, tager ting fra en, stiller krav til leg osv. Det er en ny og en svær verden for hende at finde rundt i.
Det er alle disse ting du skal prøve at tale med hende om, om aftenen, når hun skal sove. Ved at tale om dagens forløb, så får hun en masse tanker bearbejdet og vil derefter bedre kunne falde til ro. Man kan således godt, de aftener, hvor du måske oplever at hun har svært ved at give slip på dagen, sætte dig på sengekanten og tale lidt med hende om den dag I har haft. "Sikke en dejlig dag, da du vågnede i morges fik du havregrød - uhm, det smager godt, så kom du i vuggestue og legede med ... det var sjovt, så skulle du ud at løbe og så faldt du og slog hul på knæet - AV!" og så kigger I på plasteret og hun mindes hvad der skete ... osv. osv. Det er vigtigt at få sat ord på ting der er sket, så hun får lidt af det bearbejdet :)
Om hun kan vågne fordi hun nogle gange kommer senere i seng, fordi far og datter leger på legepladsen .. jeg tror nu ikke det er årsagen og far skal ikke have skylden :)
Tilsidst vil jeg lige sige at jeg ikke er enig i at børn i "trodsalderen" bare skal rase ud og ignoreres. Men det er en helt anden snak ... :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske