Brev:
Vågner for tidligt = for lidt søvn
31. oktober 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Vågner for tidligt = for lidt søvn
Kære Helen
Min datter på 2 år og 3 måneder er endelig begyndt at sove nogenlunde om natten. Dvs. at hun nogle gange sover helt igennem og andre gange vågner en enkelt gang, hvor hun kun har brug for, at vi lige kommer ind og stille siger til hende, at det er nat og hun skal lægge sig ned og sove igen.
Hun har et halvt års tid sovet i en stor seng (hun er en kravlenisse, og der var risiko for, at hun ville kravle ud af sin tremmeseng). Skiftet gik rigtig fint, men det har selvfølgelig medført, at hun en engang imellem kommer ind til os og sover videre, hvis hun vågner midt om natten, men det er helt ok med os.
Problemet er, at hun den sidste måneds tid pludselig er begyndt at vågne ved 5tiden - og så være helt vågen. Hun kommer ind til os og kravler op i sengen, hvor hun så ligger helt stille (hun ved godt, at hvis hun taler eller roder rundt, kommer hun ind i sin egen seng igen, og det har hun meget respekt for), men hun falder aldrig i søvn igen. Uanset om vi selv falder i søvn ligger hun op til en hel time eller halvanden bare og kigger op i loftet og "venter" på, at vi står op.
Vi taler aldrig med hende udover et enkelt eller to "sschh lig stille". Hun kommer i seng ved 19.30-20tiden, og ligger og småsnakker ofte til ved 20.30 tiden før hun falder i søvn, og det betyder jo, at hun sammenlagt ikke får helt nok søvn, når en nat maks er på 9 timer. Hun sover fint sin middagslur både i vuggestuen og herhjemme ca. fra 12-12.30 til 14 - længden svinger fra 1,5-3 timer afhængig af, hvad de har foretaget sig om formiddagen i vuggestuen. Vi har ikke rigtig mulighed for at regere så meget over denne lur, da det naturligvis styres af vuggestuen.
Vi vil gerne høre dig, om du har nogle forskellige forslag til, hvordan vi kan lære hende at sove længere tid om morgenen? Hun er jo så gammel, at 15 minutters princippet ikke rigtig dur, og vi ønsker heller ikke at lægge hende senere i seng. Vi havde regnet med, at det bare ville gå over af sig selv, men problemet syntes at forværres og hun vågner tidligere og tidligere (i morges pga. vintertid så kl. 4.20, men det er forhåbentlig bedret allerede i morgen).
Hun er en super aktiv pige, glad og langt foran i sin motoriske udvikling, og kan således snildt følge med børnehavebørnene med at cykle på ladcykler, løbe på løbehjul, springe af gyngerne i flyvende fart etc., så vi har ingen alvorlige problemer. Men på trods af, at børn er forskellige, tror jeg tror fuldt og fast på, at alle små børn har brug for en længere nattesøvn end 9 timer for at fortsætte deres sunde udvikling, så det er meget vigtigt for mig, at vi finder ud af at hjælpe hende med dette.
Med venlig hilsen
Signe