Svar: Vågner for tidligt = for lidt søvn
31. oktober 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Signe
Gennemsnitligt vil børn på 2 år have brug for ca 13 timers søvn i døgnet og et barn på 3 år har brug for 12 timer. Det betyder naturligvis at nogle børn sover lidt mindre og andre sover lidt mere ...
Jeres datter sover nogle nætter kun 9 timers nattesøvn, tilgengæld flekser hun sin middagslur, så hun nogle dage sover op til 3 timer ... altså får hun disse dage 12 timers søvn i døgnet. Andre dage sover hun måske en lidt længere nattesøvn men sover så kun 1½ time til middag .. Set ude fra, så synes jeg faktisk ikke at det lyder som om at din datter mangler søvn, netop fordi hun flekser som hun gør ...
Jeg tænker derfor at du skal prøve at finde roen i at din datter har en naturlig evne til at regulere sin søvn og sit søvnbehov og at hun naturligt sover, når hun er træt og vågner, når hun ikke behøver sove mere. Hun lyder jo bestemt ikke til at være en pige i dårlig trivsel, hun lyder til at have det rigtig godt og til at udvikle sig i sund og fin retning.
I lader hende komme ind til jer om natten når hun vågner og det er super fint, omsorgsfuldt og godt. Hun respekterer at hun ikke skal ligge og snakke, hun har alle muligheder for at putte sig og sove lidt ekstra - men det gør hun ikke - og derfor må du tro på, at hun så ikke har behov. Tilgengæld får hun stadig hvile og har ro i kroppen og det er helt okay.
I kan naturligvis overveje om I skal indføre et godnatmåltid inden sengetid, en grød som kan mætte hende og gøre at hun måske sover lidt længere. I kan også overveje om hun skal have lidt brød, kiks, frugt og lidt vand ved sin seng, hvis hun vågner tidlig morgen, fordi hun evt. er sulten og har brug for lidt der. Så kan hun tage det selv og bagefter måske være klar til at sove videre igen ...
Hun lyder ikke til at vågne af drømme, lyder ikke til at have mareridt eller være ked af det - hun lyder til at trives og derfor er du nødt til at tage det roligt.
Der kan sagtens være tale om en periode og det kan sagtens ændre sig igen :)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske