Svar: Normalt at børn sover så uroligt om dagen?
31. oktober 2010
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til. Det er dejligt at I har fundet en løsning med Nutilis og at det har hjulpet jer så godt. Det er også rigtig dejligt at probiotika har hjulpet på jeres drengs kolik. Når jeg læser dit brev og din beskrivelse, lyder det som om at I har været meget igennem og har forsøgt mange ting - det har naturligvis været hårdt, men set tilbage, har I fundet løsninger som har fungeret og det er super godt!
Det ændrer dog ikke på, at jeres dreng naturligt vil være præget af uro når han sover, fordi han har dette med sig som en erfaring og kroppen husker, det tager meget lang tid at få skabt nye vaner.
Det ændrer heller ikke på at han sandsynligvis stadig en gang imellem er generet af sin refluks og naturligt vågner, fordi der står mad og mælk og kører i hans spiserør, det generer ham og kan svie og gøre ondt.
Og andre gange er det så alder og udvikling der spiller ind, han har jo lige nu en alder, hvor der sker rigtig meget med ham og hvor børn erfaringsmæssigt sover uroligt.
Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog også at det måske ville hjælpe jeres dreng, hvis hans mad og mælk var lidt mere fordelt over hele døgnet. Det er faktisk lidt usædvanligt, at han kan indtage måltider på 1½-2 dl. og derefter drikke 100ml på flaske, og at han ofte også drikker 200ml af gangen, når han får flaske - det er ikke usædvanligt for børn generelt, men det er usædvanligt for et barn som lider af refluks. Disse børn vil ofte trives bedst med mindre og lidt hyppigere måltider ...
Spørgsmålet er også om det mon ikke kunne give mere ro hele døgnet, hvis han fik mælk sen aften og ikke forventedes at kunne sove fra kl. 19/20 til næste morgen tidlig kl. 05 ... Det er rigtig mange timer uden mælk og når han ikke får noget i næsten 10 timer, så skal han jo indtage rigtig meget den næste halvdel af døgnet og det synes jeg måske er uhensigtsmæssigt, når man tænker på, at han jo netop kan have behov for mindre måltider af gangen, for også at kunne holde det bedre i sig, altså ikke gylpe så meget og ikke ende med at kaste op.
Mit forslag er derfor at I prøver at indføre en flaske sen aften kl. 23 inden I selv går i seng. Han kan sandsynligvis spise den mere eller mindre i søvne og det kan så gøre at han derefter sover mere roligt. Samtidig vil det at han får flaske der gøre, at han måske kan drikke lidt mindre i løber af dagen og derved bedre holde mælken om dagen i sig ...
At sove igennem, når man er 5 måneder, betyder at kunne sove måske 5 timer uden at få mælk og han sover som sagt næste det dobbelte ... Det kunne altså give en forskel hos jer.
Modsat, så skriver du jo at han er en glad dreng, han har ikke ondt mere og I oplever at han trives. Måske har I derfor ikke ønske om at ændre noget og hvis I oplever at det fungere godt nu, så må I lade det være sådan. Men ellers er mit umiddelbare bud altså at I fordeler mælken mere over hele døgnet og dette især ved at indføre en flaske sen aften ...
Når han sover meget uroligt om dagen og når han nogle gange kaster op, så er det måske fordi han netop fyldes for meget om dagen. Det er meget at få 1½-2 dl grød eller mos af gangen og derefter få 100ml på en flaske. Måske ville det være bedre for ham og han ville bedre kunne fordøje det hele, hvis han fik 1 dl. grød og mos og så 100ml mme på flaske. Måske handler hans uro om at mave og tarm kører på højtryk for at nedbryde al den føde han får indenbords ...
Du skal også medtænke at han er ældre nu og at behovet for søvn ændrer sig. De fleste børn vil ,når de er 5 måneder gamle, sove en kort formiddagslur, måske der sove 1 time. Sove en lidt længere middagslur på f.eks. 2-2½ time og så sove en powernap sidst på eftermiddagen på 20-30 minutter. Han må også gerne sove anderledes end dette, men samlet set vil han måske sove 4½ time i løbet af dagen.
Om natten vil hans behov så være at sove ca 10 timer og her sover han jo nogle gange også mere, ofte sover han måske fra 19 til 6 = 11 timer og sover han så meget om natten, så vil han naturligt sove mindre om dagen og måske samlet set kun have behov for at sove 3½-4 timer. Så du er også nødt til at medtænke om hans protester og gråd mod at sove om dagen, handler om at han faktisk ikke har brug for at sove helt så meget, som du forsøger at få ham til ... I stedet skulle han måske op, aktiveres, bruge sig selv motorisk og mentalt, for netop derefter så at kunne sove en lidt længere lur ...
At trille omkring, cykle med han ben, mobilisere ham mere, ville også kunne have positiv effekt på hans fordøjelse. Det er naturligt at man ikke tumler så meget, når man har et barn med refluks, fordi man er bange for at det hele så kommer retur, men igen - han er ældre nu, behovet er et andet og det kunne være en ting I skulle overveje ... :)
Bare lidt tanker med på vejen, som jeg håber du kan bruge :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske