Brev:
Storesøster vågner ulykkelig om natten
31. oktober 2010
Alder:
20 mdr.
Storesøster vågner ulykkelig om natten
Hej Helen.
Vi har en datter på 20 måneder som blev storesøster til vores søn for en måned siden. Det hele er stadig svært følelsesmæsigt og det at få styr på den nye familie uden det går for meget udover storesøster.
Hun har været enormt svær med søvn da hun var lille. Fra ca 4 måneders alderen var hun vågen min. 10 gange hver nat, vi fik hjælp fra en sovecoach da hun var 8 måneder og det hjalp gradvist og har siden hun var godt 1 år sovet så fint for det meste.
I slutningen af graviditeten og efter lillebror er kommet er hun begyndt at vågne af og til om natten. Heldigvis ikke hver nat. Men når hun vågner er hun dybt ulykkelig og det tager typisk 2 timer før hun sover igen. Vi går naturligvis op til hende og så vil hun op og sidde lidt og det kommer hun og hun siger bare ned ned, som om hun vil ned i stuen igen. Det gør vi ikke, men sidder med hende og beroliger hende og trøster.
Så har vi haft taget hende med ind i vores seng hvor hun så græder lidt videre og vil både ha sin mor og far og samtidig skubber hun os væk, hun virker meget forvirret. Hun kan ikke finde ro i vores seng, så det ender som regel med hun efter et par timer gerne vil tilbage i egen seng eller at farmand ligger sig på en madras hos hende. Tænker bare hvorfor det skal tage SÅ lang tid før hun kan finde ro igen og hvordan vi bedst kan støtte hende.
Det skal siges hun er nem at putte i seng og vil gerne i seng, problemet er kun hvis hun vågner ELLER vi går op til hende igen inden hun er faldet i søvn, så er reaktionen den samme. ( har altid gået op efter lidt tid og tjekke hun sov og lå dejligt under dynen, men det tør vi dårligt mere)
Problemet opstod som sagt allerede i graviditeten så tænker det ikke kun skyldes lillebror, men efter han er kommet er det blevet værre...
Der er dog sket en del i vores lille piges liv den sidste måned-
Hun er blevet storesøster, hvilket i sig selv er en kæmpe ting, men hun klarer det egentlig fint. Er ikke super interesseret i ham, men hun accepterer ham fint og han får da sine farvel kys osv og vi mærker ikke den store jalousi, kun en smule ved puttetid.
Min mand havde 2 ugers barsel og vi nød tiden sammen, Hans sidste barselsdag blev vi ringet op om at dagplejen var fyret og derfor sygemeldt og hun måtte i gæstepleje. Hvilket vi aldrig har brugt, men var ikke klar til at ha begge børn hjemme. Min mand var få dage efter på forretningsrejse i 4 dage hvor mormor var her, så ja synes det har været hårdt og forvirrende for hende den sidste tid.
Nu er dagplejen dog rask igen og hun virker tryg hvad det angår. Men særligt nu hvor alt er så nyt synes vi det er vigtigt hun får sin søvn.
Vi har flyttet soveværelse da vores soveværelse før lå lige op af hendes værelse og uden nogen dør og hun vågnede ofte af lillebror om natten når han vågnede for at skulle ammes. Var i tvivl om hun blev utryg af vi flyttede, men omvendt ked af hun blev vækket... Ja det kan være svært at opfylde alle behov.
Ja synes der er 1000 spørgsmål nu hvor familien er forøget, men først og fremmest dette problem som fylder mest ligenu.. Så vender jeg nok tilbage til de andre ting så det ikke bliver alt for forvirrende!!
Håber du kan give lidt råd til hvordan vi hjælper og støtter hende bedst muligt?
Kærlig hilsen
Diana