Svar: Storesøster vågner ulykkelig om natten
31. oktober 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Diana
Tillykke med lillebror og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og som du selv nævner, så er det en stor omvæltning at blive storebror, det er naturligt svært at skulle dele mor og far med andre ...
Forandringen er allerede sket i graviditeten, selvom jeres datter ikke har kunne forholde sig til en forklaring om at der kom en baby, og selvom I ikke har kunne forberede hende, så har hun stadig mærket forandring. En forandring som handler om at du naturligt er begyndt at stille krav om lidt mere selvstændighed, krav om at hun f.eks. skal gå selv, fordi du naturligt ikke har kunne løfte og bære hende som før. Hun har også mærket forandringen i at din mave har fyldt mere og mere, pladsen på dit skød er blevet mindre, og hun har fornemmet at folk omkring jer og også jer selv, har haft interesse for din store mave ... Så forandring og forberedelse til en baby, sker allerede mens mor er gravid.
Når den lille så kommer, så er alt også anderledes og det er meget svært at skulle dele mor og far med en anden. Det er svært at forstå, når en lille en græder, det er svært at se mor amme, kærtegne den lille baby osv. Det lyder dog som om at jeres datter klarer det rigtig fint og også er glad for sin lillebror, dejligt :)
Samtidig er jeres datter også kommet ind i en alder, hvor der sker meget med hende udviklingsmæssigt. Hun begynder at få lidt farefornemmelse og det betyder at hun naturligt lige nu har svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også vil vågne op med gråd om natten.
Farefornemmelsen betyder at hun lige nu oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og om natten.
For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når hun drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.
Derfor er det vigtigt at I giver jeres datter den nærhed og ro som hun lige nu viser behov for, gør hende tryg, når hun skal sove og beroliger hende, når hun vågner om natten.
Det kan være en god idé at I sætter jer hos hende om aftenen, prioriterer at bruge lidt ekstra tid på hende der, fordi det netop er der hun kan have jer 100 pct for sig selv, det er der hun ikke skal dele jer med lillebror. Og så skal I tale med hende om dagen, hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så I hjælper hende med at få noget af det bearbejdet inden hun skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe hende af med hendes tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med hende om dagens hændelser.
Håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad der måske foregår hos jer :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske