Svar: Byttet om på dag og nat
31. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Diana
Vores døgn er opdelt i lyse og i mørke timer og vi er sådan indrettet at vi så vidt muligt er vågne, når det er lyst og sover når det er mørkt. Det er vores indre ur, det der også hedder vores cirkadiske rytme.
Det indre ur kører upåklageligt hos voksne, men hos små børn skal det fin-tunes lidt og derfor er det vigtigt, at du forsøger at skabe aktivitet med og omkring din lille dreng i løbet af dagen, så han så vidt muligt er vågen, når det er lyst (selvom han naturligvis også skal sove) og at du om natten, forsøger at holde aktiviteterne på så lavt et niveau som muligt.
Det vil være rigtig godt at du ikke tænder lys om natten, at du ikke skifter din dreng, med mindre han har afføring og hvis du f.eks. kan nøjes med at tage ham over til dig og så ligge ned og amme ham om natten, vil det være rigtig godt. Naturen gør sit ved at "sænke" lyset om aftenen og rent instinktivt går verden i et andet gear ud på aftenen. Det er det gearskifte, din dreng skal lære at kende og tage ind i sin krop. Og det skal du hjælpe ham med, ved at stimulere ham om dagen og stimulere mindst muligt om natten.
Amning, jeres rytme om dagen, hans dagslure osv. har naturligvis alt sammen noget at sige - rytmen dag og nat hænger jo sammen. Du har ret i at det på sigt er uhensigtsmæssigt at han sover fra 17-04 og at I skal have ændret på dette.
Samtidig fortæller du, at du oplever at han spiser meget hyppigt og spørgsmålet er, om han ikke lige nu er igang med at øge din mælkemængde lidt ...
Jeg vil faktisk anbefale dig at du forsøger at amme ham, når han vågner fra en lur. Her lægger du til det ene bryst, sørger for at han spiser effektivt og godt der. Herefter skal han så bøvse, leges lidt med, så skal han skiftes og inden han så skal sove igen, så lægger du ham til modsatte bryst. Næste gang han så vågner af en lur, så starter du med at lægge ham til der, hvor han stoppede sidst, lader ham spise rigtig godt fra den side og herefter lader ham bøvse, lege, pludre med dig også - aktivere og stimulerer ham - og så får han fra modsatte bryst inden han så atter skal sove.
På den måde kan du for det første sikre ham ekstra mælk i maven og dermed sikre ham en lidt længere søvn. Det vil også kunne påvirke ham til en lidt længere vågenperiode mellem sine lure og det vil på den måde også ændre på hans putte tidspunkt om aftenen.
Du kan også med fordel prøve at indføre et bad sidst på eftermiddagen eller om aftenen, fordi han naturligt vil være vågen, når han bades. Igen aktivitet - dog en aktivitet, hvor han igen først får mælk, så bades og derefter mælk igen og så kan han blive puttet og sove godt. At lægge et bad ind mellem lurene kan være en måde at forlænge vågenperioden lidt og på den måde igen få rykket på hans puttetidspunkt om aftenen.
At amme ham af to omgang mellem hver lur, vil også kunne gøre at han begynder at søge brystet lidt mindre - både fordi mælkemængden øges, men også fordi at jo mere han fyldes op om dagen, jo mindre vil han søge brystet om natten. Mælk om natten skal han dog stadig have og netop natamning er vigtigt for opretholdelse af mælkemængde.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske