Svar: Gider ikke skemad - 6 mdr.
1. november 2010
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Det lyder som om at din datter har en naturlig nysgerrighed og lyst til at putte i munden og det skal selvfølgelig udnyttes uden at presse hende. Derudover er det også vigtigt at du medtænker en helt fast rytme for dagen, hvor hun nu konsekvent tilbydes skemad, når hun vågner af en lur og først tilbydes mælk inden hun skal sove igen.
Det er også meget vigtigt at hun tilbydes små hyppige måltider og at du holder fokus på at lidt er bedre end ingenting. Det er vigtigt at I forsøger at holde en helt fast plan for dagen og således har nogle faste rutiner omkring det at spise.
Da hun tydeligt viser interesse for den mad du spiser, så vil det være rigtig godt at du tager udgangspunkt i den mad. Hun må altså gerne få mad som smager af noget og du skal give hende mos af de smagfulde grøntsager og også gerne give hende lidt sovs på. Hvis du laver lidt tomatsovs eller lidt sovs generelt lavet med sødmælk, så må hun fra 6 måneders alderen gerne få lidt af dette på sin mos.
Derudover skal hun have brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og du skal motivere hende til at spise. Det er rigtig vigtigt at hun sidder med ved bordet, sidder i høj stol når I skal spise og at I har en rutine omkring dette. Hun skal altså forbinde det at blive sat der med at spise, hun skal ligesom vide, hvad der nu skal ske.
Det er derudover vigtigt at hendes mave fungerer. Du skal sikre dig at det ikke er forstoppelse, der påvirker hendes lyst til mad, har hun problemer med hård mave så skal dette behandles. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.
Når hun er 6 måneder gammel, må hun få næsten alt og du må som sagt meget gerne tage mere udgangspunkt i din egen mad.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, stimulerer hendes mundmotorik og samtidig lærer det hende at det man putter i munden kan smage af noget og smage forskelligt - så hun på den måde får en nydelse og god oplevelse. Derfor vil det være rigtigt fint at du starter med lidt skemad og så efterfølgende giver hende en agurk eller en brødskorpe i hånden, som hun så kan sidde og gumle lidt på. Eller du kan gøre modsat, starte med at tilbyde hende noget i hånden, imens grøden eller mosen gøres klar, så hun på den måde bevidstgøres om at nu er det spisetid.
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Hvis din datter er sådan en pige, som er rigtig meget på, så kan det være svært for hende at holde koncentrationen omkring skemad og det skal du hjælpe hende med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør som sagt ikke noget at hun kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det. Derfor synes jeg også at du skal begynde at tilbyde hende skemad fast flere gange dagligt og det gør ikke noget at der kun glider 5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
En plan for dagen kunne se således ud:
Nat/Tidlig morgen 02/04: Flaske og sover videre, vågner kl 06-06.30 som nu
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til morgenlur kl. 8-8.30 som nu
Formiddag 10-10.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Det kan være rester fra aftensmaden, du kan også købe et glas med mos. Det er igen ikke så vigtigt, hvad det er, om det er hjemmelavet eller købt, lige her i starten hvor hun skal lære at spise, er det vigtigt at det er noget varieret og noget hun finder interessant. Vand af kop. Tilbydes brødhapsere, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden, også gerne agurkestænger og lignende.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Flaske og powernapper ca 16.30-17 som nu
Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad. Det vil sige at hvis du laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt sovs på for at give lidt smag. Igen tilbydes hun brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske ellers lad hende selv styre det som nu og lad hende få kl 02-04 ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske