Brev:
Mad - begyndt med fuldkornsgrød og rugbrødsbjælker
1. november 2010
Alder:
7 mdr.
Mad - begyndt med fuldkornsgrød og rugbrødsbjælker
Kære Helen
Tak for dit bud på hvorfor vores store dreng havde så svært ved at falde i søvn... det var nu ikke fordi han bliver lagt for tidligt: han er vildt træt 19.30. Men du havde ret i at han nu har ekstra behov for os ved putning. Så nu går det bedre :o)
Mht. Malte, så går det fint med spisning. Korrigeret alder er nu ca. 5½ måned, i forhold til kost er han 6 måneder, og i "virkeligheden" 7 måneder i næste uge.
Det er svært at holde styr på de forskellige aldre! Derfor har jeg brug for lidt input til den videre vej med spisning. Vi går stadig efter din sidste plan mad 3 ske-måltider og 6 flasker/amninger i døgnet. Dog har jeg i går skåret den sene aften amning væk, da jeg syntes han søvn begyndte at blive forstyrret. Så nu får han 4 flasker og en amning tidlig morgen. Han spiser også mere i flaskerne nu (100-150 ml, hvor han før til nogle måltider ikke ville have mere end 40-60 ml).
Da han nu er 6 måneder, korrigeret er jeg så småt begyndt med fuldkornsgrød og rugbrødsbjælker.
Vores dag ser sådan ud:
5-6: amning. Sover for det meste videre
8: morgenmad, grød med frugtmos + vandpjask i kop!(der har været lidt bøvl med tidspunktet, fordi han har haft nogle urolige nætter og været vågnen fra 4-6, så vi har sovet længe de dage)
10: flaske og puttes (sover 30 min. til en time)
11: frokost: fuldkornsgrød med frugtmos. Vand i kop (meget lidt). Sidder med rugbrødsbjælke i mens (han er dog lidt ved at få det galt i halsen en gang imellem, men han er meget glad for dem!)
13: flaske og lægges i barnevogn (sover 1½-2 timer med få opvågninger, hvor han får sut og rulles i søvn igen)
16-17. Flaske. Er ofte ikke klar til at sove igen. Sover nogengange 20 min lige før aftensmad
17.30-18: aftensmad med resten af familien. Grøntsagsgrød eller mos (kan ikke rigtig synke kartoffelmos med mindre der er meget gulerod eller lignende i)
19-19.30 (alt efter om der har været en powernap): bad og flaske
20: sover
Vi vil gerne videre med maden, skal han have et mellemmåltid om eftermiddagen? Får han mælk nok? Han får i de 4 flasker ca. 400 ml, og så ammes han ca. 10 min. i alt (fra begge bryster) om morgenen. Jeg synes dog her på det sidste at han ikke falder i søvn igen, så måske er han mere sulten end hvad jeg har mælk til? Hvis jeg skal ud og lave en flaske vågner han rigtig op!
Er faldet over Holles tilskudsblanding. Må han få det i en af flaskerne? Jeg ved ikke lige hvad forskellen på det og alm. MME, bortset fra at der måske er lidt mere fedt i?
Glæder mig til at få lidt input til madplanen.
Kærlig hilsen
Dorte