Svar: Rosiner - 15 mdr.
1. november 2010
Alder:
15 mdr.
Kære DM
Retningslinierne omkring rosiner og børn er, at børn kun bør spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag.
Små børn under 3 år bør ikke spise mere end ca. 50 gram rosiner om ugen, mens større børn kan spise flere rosiner.
Rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A, som stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende. Det betyder ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses.
Svampegiften findes også i økologiske rosiner, hvorfor vejledningen her er den samme.
Frugtpålæg og anden tørre frugt indeholder ikke denne svampegift.
Håber I hermed er hjulpet videre, - og hils i mødregruppen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske