Svar: Vores datter vil ikke sove - 4 mdr.
1. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Hvor er det synd, at I er blevet rådet til at 'kæmpe' sådan med jeres datter, når hun skal sove - for det lyder virkelig som om at det den sidste måned har været en kamp. Ikke bare for jer, men også for hende ... Faktisk lyder det for mig som om at I er blevet stillet nogle forventninger i udsigt, som ikke har været realistiske og I har fået at vide, at I bare skal blive ved og ved - men lige meget hjælper det og situationen bliver bare mere og mere ulykkelig.
Helt kort, så vil jeg sige, at I skal holde op med at kæmpe og så skal I tro på, at jeres datter sover, nårhun har behov for at sove. Igen kan sove på kommando - det kan I ikke og det kan jeres datter ikke og hun har absolut ingen idé om at nu er klokken 20 så nu forventes hun at sove. Faktisk vil mange børn i jeres datters alder ikke kunne sove før kl. 22 og derfor er det så frustrerende, når I prøver at putte hende og hun igen og igen stritter imod ...
I skal regne med at hun har brug for at sove ca 15 timer i døgnet, nogle sover lidt mindre, andre lidt mere. Det vil kunne være fordelt sådan, at hun sover f.eks. 4 timer samlet i løbet af dagen og 11 timer om natten. Det kan også være fordelt sådan at hun sover noget længere om dagen og så er nattesøvnen naturligt kortere.
En realistisk plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng. Får ofte også en lille ekstra amning at vågne op med, når dagen begynder.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time
Frokost 12: Begynder evt. med lidt smagsprøver af grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager. Her sover hun måske 2 timer, måske 2½ time
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper, tager her dagens korteste lur, måske kun 20-30 minutter
Aften 19.30: Ammes hyppigt i løbet af aftenen, dier efter behov.
Alt efter hvor sen dagens 3. lur ligger vil puttetidspunktet om aftenen være enten før eller senere. Sover hun først dagens 3 lur mellem kl. 18-19 f.eks. så vil hun naturligt ikke kunne sove til natten allerede kl 20, men måske først være parat kl. 22.
Sen aften: Ammes
Nat: Ammes
Ud over at I skal have fokus på at hun puttes til de rigtige tidspunkter og hvad man kan forvente af hendes alder lige nu med hensyn til søvn, så er det også vigtigt at I ved, at I ikke kan putte hende i seng og regne med at hun så falder i søvn. Det er helt naturligt at hun viser et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre.
Det er naturligvis uholdbart i længden, hvis hun kun kan sove i jeres favn eller ved at I vugger hende og derfor er det ganske udmærket at lære hende, at sove for sig selv. Altså at hjælpe hende til en god rytme også for jer alle på sigt.
Det er naturligt at hun skal have mælk inden hun skal sove og at brystet indgår som en naturlig del af det at blive puttet. Hvis hun ikke ammes i søvn - hvilket hun faktisk godt må blive lige nu, som situationen er hos jer, så vil det være godt at erstatte brystet med en sut, så den indgår som en del af putteritualet. Det vil være hensigtsmæssigt at hun ammes og når hun så efterfølgende viser træthedstegn, så gør I klar til at putte hende.
Her kan det være en god idé at I svøber hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Hun er for stor til sin lift nu, den skal hun ud af og i stedet skal hun puttes svøbt i sin seng eller i sin barnevogn. For at seng og vogn ikke skal føles for stort og utrygt for hende, vil det være en rigtig god idé at hun svøbes godt i dynene eller at I køber en voksipose, slee-bee, duniduo eller lignende som hun fremover puttes i. Den har den store fordel at hun kan puttes stille og roligt i den indendøre og så kan hun flyttes ud i den, når hun skal lære at sove ude. Selve posen kan altså blive det trygge for hende fremover og vil gøre at hun så kan sove stort set alle steder, hvis bare hun har den :)
I fortæller at I putter hende i soveværelset, ruller for, venter på at hun gaber, klør øjne, tager hende op, giver hende mad og går rundt med hende .... og så går i tilbage i soveværelset og putter hende i liften. I søger for ikke at have øjenkontakt og så vugger I liften ...
For mig lyder det altså helt forkert - det lyder som om at I prøver at putte hende langt før hun egentlig er parat. I er meget fokuserede på at hun ikke må få mælk i forbindelse med putningen og hun må heller ikke få øjenkontakt. Men hun skal have både mælk og øjenkontakt, hun skal mærke at I er der og hun skal først puttes, når hun er parat til at sove ...
I er nødt til at skifte spor og jeg vil anbefale at I læser min bog "Sådan får du dit barn til at sove!"
Den rutine I har om natten, hvor der er ro på, hvor hun bare får brystet, falder i søvn og sover videre - det er præcis samme ro I skal skabe, når hun skal puttes om aftenen.
I skal give hende mælk, se på hende, lytte til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun skal her være svøbt og hun skal have sin sut.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevognen, så tril den frem og tilbage og lul hende til ro.
Håber mine tanker hjælper videre på vej. Fortsat held og lykke:)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske