Svar: Sover ikke igennem mere
2. november 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Jeres datter har en alder nu, hvor det er naturligt at børn kan begynde at sove mere uroligt, vågne, småklynke og søge flaske eller bryst mere hyppigt.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din datter får mælk nok hele dagen igennem. Vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du giver hende en flaske inden hun skal sove. Nogle gange kan det være nødvendigt at dele flasken i to, så du starter med at give flaske, skifter hende, lader hende bøvse og så giver lidt flaske igen inden hun atter skal sove, for at få hende til at spise mere dagen igennem og dermed ikke behøve søge det om natten. Behovet skal jo dækkes og får hun ikke mælk nok dagen igennem må hun naturligt indhente om natten :)
Dertil kommer at hun naturligt vil have behov for mælk om natten, det vil ofte være relevant at hendes flasker ligger aften, sen aften, midt nat, tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur og eftermiddag. Nogle børn vil naturligt i 2 måneders alderen sove et lidt længere stræk om natten, men børns søvn ændrer sig hele tiden og netop i 3-4 måneders alderen sover børn altså anderledes. Mange børn går også sent i seng og er måske først parate til at sove, når klokken er 22 ...
Først i 6 måneders alderen kan man begynde at forvente at barnet kan undvære mælk midt nat og at sove igennem i denne alder er at sove fra midnat til næste morgen tidlig, altså 5-6 timer uden mælk. Så at din datter har kunne sove så længe uden mælk - det er super dejligt, og forhåbentlig har du nydt det :) For forvente det, med den alder og den udvikling hun går igennem lige nu, kan du desværre ikke :)
Vælling anbefales først fra 6 måneder. Det er sådan, at der ved implementeringen af EU direktiv 2006/141/EF, der blev etableret i Dansk Bekendtgørelse nr. 1504 af 13. december 2007, blev pålagt producenter af vælling, at ændre anbefalingen på pakkerne fra 4 måneder til 6 måneder. Denne bekendtgørelse er med til at støtte op om Sundhedsstyrelsens anbefaling om primært at amme frem til barnet er 6 mdr.
Grød og mos bør ikke startes op før barnet er mindst 4 måneder gammel. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." Citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005.
Det er rigtigt at NAN kan mætte lidt mere end NAN HA og det kan være udmærket at du skifter over til NAN for at se om det kan have effekt - husk her er mæthed skabes over hele dagen og det er ikke sikkert, at det giver effekt nok kun at udskifte aftenflasken ... Igen er det jo så også en vurdering af hvordan hendes mave fungerer bedst. Det er jo bedre at hun spiser lidt hyppigere og maven fungerer, end at hun spiser færre måltider og har forstoppelse og smerter i forbindelse hermed ...
Jeg håber ovenstående giver lidt hjælp på vej, og giver lidt idé om, hvad I kan forvente, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske