Svar: Måltiderne er en kamp
2. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Cecilie
De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og disse kan meget fint ligge f.eks. inden middagslur, aften og sen aften, netop for på den måde at give bedre plads til morgengrød ...
Det kunne derfor godt hjælpe på din drengs appetit, hvis du ikke ammede ham fra kl. 04.30 og indtil I står op kl. 06.30 ... selvom det er hyggeligt og han måske sover lidt længere på den måde lige nu, så får han sandsynligvis en del mælk på det tidspunkt og det mætter ham nok for meget, til at morgenmad er særlig interessant.
Når han bliver 10 måneder vil det være passende med 2 amninger i døgnet. De kunne f.eks. så ligge aften og sen aften og på den måde kunne amningen om dagen fjernes og erstattes af mellemmåltid i stedet.
Det er helt naturligt at børn i 9-10 måneders alderen lukker munden for skeen, drejer hovedet eller skubber maden væk. Det handler sjældent om kræsenhed, men om at barnet gerne vil spise selv ... Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på dette og forsøger at give din dreng mere og mere familiemad, mad i større og mindre stykker.
Men den alder han har, må han spise stort set alt og det vil være naturligt at maden tager udgangspunkt i den mad I andre får. Maden må meget gerne smage af noget og han må gerne få forskellige former for krydret mad. Han må også meget gerne spise med fingrene eller begynde at spise med en gaffel.
Jeres dreng er så gammel nu og så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser...
I alle andre situationer kan I 'tvinge' ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det er det han gør. Han viser jer, at han er sin egen, han har sin egen lille personlighed, han har sin egen mening, sin egen vilje og han fornemmer samtidig at han ved at lukke munden, gør noget ved dig ...
Der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Og det er ganske forståeligt, for som forældre så ved vi jo at det er vigtigt at børn spiser, at det er vigtigt at de vokser og tager på og et eller andet sted er det jo også relevant nok, da børn nødigt skulle få en spisevægring som ender med at kræve indlæggelse.... Det er dog sjældent nødvendigt:)
Men det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, simpelthen lade ham prøve sig lidt frem. Ske kan han ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan han som sagt også sagtens spise med.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tidspunkter, ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, lavet med mme eller sødmælk, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende. Mad i stykker - det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), det kan være rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg, kogte ærter, majs, gulerod. Det kan også være en rest fra aftensmaden som lunes og tilbydes - f.eks. lidt lasagne eller lidt ris med lidt sovs som gives som supplement. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 14 og kan ammes her, denne amning forsvinder så ofte i 10 måneders alderen
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 18.30: Familiemad, spiser aftensmad som I andre. Der skal være ris, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellige slags. Der skal være mad i stykker og mos - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød og er risbabygrøden det bedste for jer så er det det fint her.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske