Brev:
Søvn - vågner konstant
7. november 2010
Alder:
4 mdr.
Søvn - vågner konstant
Hej Helen.
Som jeg har skrevet i mit tidligere brev til dig ang madplan til kolikbarn, har vi også problemer med søvnen. Eller rettere - at blive i søvnen...
Emilie er 4 mdr og er en stjerne til at falde i søvn, når hun bliver lagt i seng (som er barnevognen endnu) - og vi ligger hende altid på siden med bamse og sut, hun lukker sine øjne og sover som en sten. Intet hyl, gråd, ballade eller noget. Vi venter også til hun er træt og prøver at holde os til de 3 lure om dagen.
Vores problem er, at efter ca. 45 min vågner hun og er helt vågen/frisk. Det er sikkert hver gang. Hun snakker og pludrer - og er klar til at blive taget op når vi går ind igen. I dagstimerne lader jeg hende nøjes med de 45 min om formiddagen og sen eftermiddag/aften, men ville gerne at hun tog en længere lur som den midterste, og havde troet at hun kunne lære det, hvis jeg var konsekvent. Det kan godt lade sig gøre også uden gråd, men kræver min konstante tilstedeværelse med sut, vuggen og støtte - og så er jeg mere og mere i tvivl om, hvorvidt hun overhovedet har brug for sådan en lang lur og hvorvidt jeg fortsat skal slås for den lange middagslur?
Har du nogle råd til hvad jeg ellers kan gøre for at få hende i en dybere søvn midt på dagen? De dage jeg ikke magter kampen med den lange lur, forbliver det lure af 45 min varighed, hvorfor 3 lure ikke kan gøre det.
Om aftenen er det naturligvis også et problem - men her er jeg i tvivl om, hvorvidt kolikken stadig spiller en rolle. Vi prøver at få hende i seng inden kl. 22, men det er helt afhængig af dagens lure, og vi ligger hende først når hun er træt. Hun får bad, mad og så godnat - det fungerer fint, de første 45 min. Så er hun urolig og kaster benene rundt i sengen, trækker dem op under sig og giver lyde ala mavepustere, mens hun sutter hårdt på sutten... så ro igen i 10 min...og så uro igen.
Det er ikke sjældent at det står på frem til midnat, hvor hun så endelig falder i dyb søvn - og er så meget i tvivl om, hvorvidt hun har ondt eller bare en masse uro i kroppen... Det er ikke en bøvs, for tager hende op og sikrer mig, at det ikke er det der driller. Hun græder heller ikke, så smertefuldt kan det ikke være. Hun prutter meget om morgenen, og jeg tænker at det kan være luft i maven, der driller - men også, at det måske er sådan hun falder i søvn - men forstår ikke hvorfor hun kan sove så skønt i 45 min, og så starter sparkehelvede i op til timer og vi må servicere med sut, vende og dreje hende, vugge hende i barnevogn og andet støtte, så hun hjælpes videre i søvnen.
Når hun endelig sover tungt, er der ro til vores søvn frem til kl. 04.30, hvor hun vågner og får flaske/tør ble. Så bliver hun atter lagt og sover til ca. kl. 8 - hvor ny dag starter.
Jeg håber, at du kan komme med nogle input eller idéer til, hvordan vores datter kan få en mere rolig søvn - samt råd til vores lure om dagen.
Hun får flaske - NAN HA - og desuden Movicol 2-3 gange i døgnet. Hendes afføring er meget tyk, mørkegrøn og kommer hver eller hver anden dag med en del hjælp fra os.
De venligste hilsner
Anne.