Svar: Søvn - vågner konstant
7. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Man kan godt have held til at lære barnet at sove en længere middagslur ved dagligt at gå en tur med barnevognen. netop det at din datter sover fint og godt, hvis hun er i bevægelse kan udnyttes og ved derfor at indføre en fast travetur, når hun skal sove middagslur, kan man være heldig at få hende til at sove længere.
Det handler om at få påvirket hendes indre ur, så hun stille og roligt begynder selv at få fornemmelse for behov for at sove og netop få påvirket hendes rytme til at sove en lidt længere lur midt på dagen. Du skal regne med at du skal forsøge at køre en helt fast rytme i 3 uger, før du kan begynde at fornemme en ændring af hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme.
Det kan også være en god idé at du lægger dig med hende midt på dagen, simpelthen fordi børn i denne alder ofte har rigtig svært ved at lukke verden ude, give slip på alle oplevelser, give slip på dagen og hvad der sker omkring dem og netop ved at lægge sig med dem i dobbeltsengen, får man dem til at koble fra. Rul gardinerne for, så der er dæmpet belysning, giv hende mælk og læg dig med hende, hold om hende, lad hende mærke din varme din ro - det kan være en måde at få hende til at sove en længere middagslur på.
Og netop den lidt længere lur midt på dagen, vil godt kunne gøre noget godt for jer - både for resten af dagen, men også i forhold til natten.
Det er naturligt at hun nogle aftener sover meget sent, fordi hun nogle dage sover 4 lure dagligt og dermed sover 4. lur sent. Hvis hun har en sådan rytme og trives med det, så er det naturligvis okay - sålænge hun virker vågen, frisk og har overskud til netop at udvikles. Så du skal naturligvis også overveje om hun er en pige, der bare trives bedst med 4 lure af 45 minutters varighed lige nu, fordi det giver hende mulighed for at opleve verden mere, være mere aktiv osv. netop at sove på denne måde ... Hun er jo som du beskriver hende helt vågen og frisk, pludrer og virker glad og udhvilet og ingen kan sove på kommando.
Så måske skal du bare sige til dig selv at så længe hun trives som hun gør, så er det okay og tingene ændrer sig naturligt hen af vejen :) Hvis din datter trives med en rytme hun har, så skal man jo ikke nødvendigvis ændre på det og ikke gøre det til et problem ... og altså som du skriver "ikke slås for den lange middagslur".
Om aftenen skal I være opmærksom på at hun måske har brug for lidt ekstra mælk, fordi hun har en alder nu, hvor hun ofte lader sig forstyrre når hun spiser og derfor ikke får helt indtaget mælk nok i løbet af dagen. Det kunne derfor godt være at hun har brug for en ekstra flaske om natten og at det vil kunne give jer den ro I savner.
I skal her være opmærksom på at det ikke er ekstra skemad hun skal have, det vil ofte kun give mere urolige nætter og jeg anbefaler ikke at starte med skemad om aftenen af samme grund, men lidt ekstra mælk kunne være en mulighed og kan godt være med til at gøre en forskel ... Så en flaske aften, sen aften og igen kl 04 kunne godt være passende i forhold til jeres datter og det I beskriver.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske