Brev:
Panik ved sengetid - 16 mdr.
7. november 2010
Alder:
16 mdr.
Panik ved sengetid - 16 mdr.
Hej Helen
Først og fremmest tak for dine råd omkring hvordan vi kunne få tobias til at falde i søvn uden vi sad derinde. Jeg miksede dem med min mave fornemmelse, og så har det faktisk fungeret længe. Vi har kunne lægge ham i seng (efter en bog og en sang) slukke lyset og sige godnat, og gå. Så har han ligget der, og efter noget tid har han brokket sig, så er en af os gået ind og har lagt ham til rette, evt. tilbudt ham noget mælk, og gået igen. Vi har som regel måtte rende der ind 2-3 gange, så har han lagt sig til at sove. Han har aldrig grædt, kun brokket sig, og vi er som regel gået derind inden han nåede at blive rigtig utilfreds.
Men i for 3 dage siden, blev han lige pludselig helt ulykkelig mens han lå derinde, så jeg gik ind til ham, da jeg forsøgte at gå igen begyndte han at græde. Så jeg lænede mig ind over sengen, så han kunne putte med min arm, og nussede ham i håret et minuts tid, herefter kunne jeg går uden problemer, og han lagde sig til at sove.
I foregårs kunne jeg slet ikke gå, han var helt knus bare jeg rørte på mig, så det endte med hans far sad der til han faldt i søvn. I går da jeg ville bære ham ind i seng, begyndte han at kæmpe i mod allerede i stuen (før så løb han selv ind på værelset når vi sagde han skulle i seng). Og da han kom ind over sengen begyndte han at græde helt panisk. Jeg fik ro på ham, vi læste 2 bøger, og jeg sang en sang mens jeg lagde ham ned, og slukkede lyset, så kyssede jeg ham på panden sagde godnat og ville gå. Så rejste han sig op og var helt panisk, og stampede i sengen, så jeg lænede mig ind til ham og krammede og trøstede mens han stod op, og da der var kommet lidt ro på, lagde jeg ham ned, og han brød helt sammen, så jeg lænede mig ind over ham, sang den sang der normalt gør ham helt salig når han er ked af det og nussede ham i håret i mens. Så sætte jeg mig med hånden på hans bryst kasse, efter lidt tid flyttede jeg den til hans hånd. Så holdt han mig i hånden til han faldt i søvn, det tog 10 minutter. Det underlige er, at for bare en uge siden, der blev han irreteret hvis jeg rørte ham når han skulle sove.
Nu sidder hans far og jeg og tænker over hvad der kan være sket siden han pludselig er panisk over at komme i seng. Vi tænker irrationel frygt, evt. for mørke (har kigget i bogen vidunderlige uger). Vi tænker rod i rytmen oven på skift til vinter tid samtidig med han i denne uge (44) har haft ferie sammen med os, og den blanding måske har lavet mere rod i systemet end vi har været opmærksomme på. Vi overvejer også om det er frygt for at blive forladt.
Han bliver generelt rigtig ked af når folk går fra ham, hvis vi har haft gæster og de skal hjem, eller hvis vi har mødt folk når vi har været ude og gå, og de så går videre. I går toppede han dog utilfredsheden med at folk går. Vi var ude og hoppe i vandpytter, pludselig kommer der en fremmed mand gående forbi, som tilmed er så flink at sige hej til ham. Tobias står bare og glor, og da han er nået 4 meter væk, så begynder Tobias at brokke sig over at han går, så i min verden er der helt klart noget der, men om det også spiller ind om aftenen… og hvorfor så ikke ved middags luren, eller i løbet af dagen.
Helt generelt stor trives han, og han er glad for sin seng. Så sent som her til formidag, ville han op i den, og da jeg lige ville ordne noget vask tøj, løftede jeg ham op i sengen, lagde en bog op til ham og gik. Han brokkede sig ikke spor. Når han skal sove til middag (hvilket han også gør i sin egen seng) er det blevet lidt svære, men ikke noget jeg vil betegne som et problem. Normalt ligger vi ham bare siger godnat og går. Men de 2 sidste dage har han brokket sig, så er vi lige gået der ind en enkelt gang, og så har han lagt sig til at sove.
Om dagen er han en glad dreng, der udvikler sig med lynets hast. Han render han rundt i hele huset, han sludre som et vandfald, er så småt begydt at sætte ord sammen (a de, og lyde for prøv at se).
Når vi leger med put i boks kan han selv den runde, og også krydset når vi peger på hvor den skal i, og han ikke er for utålmodig. Jeg kan dog mærke at når han så sidder hos mig vil gerne hold i hånd. Hans far fortæller også at når jeg ikke er hjemme går han og kalder mig meget på mig, og leder efter mig.
I dagplejen bruger de tegn til tale, så med tegn kan han sige, be om, mælk, vand, æble, pære, og fortælle han vil have vi synger en sang, så tegnene supleret med det ordforåd han nu en gang har, og det faktum at ham jo altid kan pege på ting, er han i stand til at gøre sig rimelig forståelig.
Han er også enormt glad for sin dagpleje mor. I lang tid blev vi nærmest smidt ud når vi afleverede ham om morgenen. I ugen op til vores ferie, var der dog et par dage hvor han ikke var så glad for vi gik.
Hans far og jeg har snakket om at uanset hvad der volder ham problemer, så skal vi ikke den næste periode overhovedet overveje at forlade ham når han først er lagt, han skal vide vi er der og ikke går. Først når panikken er væk, og har været det i en uges tid, kan vi så stille og roligt øve på at gå igen.
Men vi håber du kan give noget input til hvad der kan være skyld i han pludselig er så panisk ved senge tid, og hvad vi evt. kan gøre for at afhjælpe det.
Med venlig hilsen
Mona