Svar: Vil sove hos os
7. november 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære M
Som udgangspunkt synes jeg et eller andet sted, at jeres dreng skal have lov til at komme ind til jer, mærke trygheden, at I er der for ham, falde til ro og så er det rigtig fint at I putter ham tilbage i egen seng igen, når pladsen bliver for trang.
Selvom det måske kan virke irriterende at I skal bære ham tilbage igen, så kan det faktisk godt have en effekt. Det gør nemlig at han begynder at opleve, at han falder i søvn i sin seng, men han vågner også i sin seng om morgenen og får dermed en erfaring med sig om netop at sove i sin seng hele natten.
Det kan faktisk godt tænkes at han ikke er rigtig vågen, når han kommer ind til jer, men at han mere eller mindre 'går i søvne'. Så han registrerer ikke nødvendigvis så meget og vil ikke nødvendigvis kunne huske det næste morgen.
Når det er sagt, så kan det naturligvis også handle om at børn i denne alder ofte begynder at blive lidt bange for små dyr og bange for mørke. Måske har han brug for en natlampe der giver dæmpet belysning hele natten igennem ...
Og så kan det naturligvis også være at han drømmer og har brug for at få bearbejde nogle af alle dagens oplevelser inden han puttes i seng. Det kan derfor være en god idé at tale med ham om hvad han har oplevet i løbet af dagen af både gode og mindre gode ting, for netop at få det bearbejdet lidt. Ingen af os kan sove med tankemylder :)
Måske vågner han fordi han skal tisse ... Selvom han måske ikke er helt klar til renlighed endnu og slet ikke om natten, så kan det faktisk også spille ind og på sigt, ville man så kunne følge ham på toilettet og så tilbage til egen seng igen. Det ville han sandsynligvis heller ikke kunne huske.
Så jeg har altså lidt indtryk af at det meget vel kan være en naturlig motorisk natlig uro, som måske foregår mere eller mindre i søvne ... I har jo tidligere oplevet, at jeres dreng har rumsteret meget rundt om natten ...
Faktisk er det arveligt, så måske nogle af jer selv har gået i søvne, talt i søvn eller måske har haft mange mareridt som barn og så ligner han måske jer ...
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske