Brev:
En meget træt mor - 4 mdr.
8. november 2010
Alder:
4 mdr.
En meget træt mor - 4 mdr.
Hej Helen
Vi er første gangs forældre til en lille pige der er født i midten af juni i år. Hun er siden hun var lidt over en måned blevet ammet med ammebrik, da jeg ende op med sår på brystvorterne hver gang jeg prøvede uden.
Ca. den først måned af hendes liv blev hun ammet hver 4 time, men da hun begyndt ikke at ville sove med mindre hun lå ved brystet, fik vi ved hjælp af vores sp fundet en ny rytme hvor hun kun måtte spise 20min ved det ene bryst og 10min. ved det andet, derefter skulle der gå 2 – 3 timer før hun måtte blive lagt til igen, det tog kun 2 døgn så var vi begge inde i den rytme og den har kørt lige siden. Nu siger hun selv til når hun er sulten og der kan til tider gå 3 til 4 timer alt afhængig af om hun også har været ude at sove.
Fra hun var omkring en måned har vi vækket hende og givet hende en flaske om aftenen inden vi selv er gået i seng. Det har gjort at hun har sovet til kl. 6 om morgenene uden problemer.
Da hendes far er sømand og sejler langfart, har jeg holdt ved den flaske om aftenen, det er bare blevet rykket frem fra kl. 00 til ca kl. 22:00 - 22:30 og det har fungeret fint.
Da hun blev 1 måned gammel begyndte hun at græde hver aften mellem 19 og 23 og der var ingen ting der kunne trøste hende, det stod på i ca 2 uger før vi fik kontakt til en kiropraktor efter aftale med vores sp. Det viste sig at vores datter havde en skævhed øverst på ryggen og en nede i bækkenledet og efter 2 behandlinger kunne hun smile og var simpelthen alle tiders lille pige igen.
De første par mdr. har hun sovet godt om natten, men har kun sovet powernap om dagen på ca. 10min varighed. Men med uendelige traveture med barnevognen, blev det lavet om til at hun sov alt mens barnevognen var i bevægelse, men lige så snart barnevognen stod stille var hun vågen igen, men det gjorde at hun sov en times tid eller deromkring alt afhængig af længden af turen.
For ca. 8 uger siden, begyndte jeg at gå hende i søvn i barnevognen og så ellers stille den på terrassen, når hun så vågnede igen, trillede jeg hende en lille tur til hun sov igen og på den måde blev hun gradvist vand til at hun sagtens kunne sove i barnevognen uden den skulle bevæge sig.
Det har været med til at vi fik en forholdsvis god rytme med at hun sov en time om formiddagen ca 2 timer efter hun er stået op fra nattesøvnen og en time til middag ca 2 timer efter formiddagsluren og så ellers en time til sidste på eftermiddagen. Og så sover hun igen ved 19 tiden efter aftens amningen. Ganske få gange har hun sovet 2 timer og 40min til formiddagslur, men det hører godt nok til sjældenhederne. (Efter det er blevet koldere udenfor er hun begyndt at sove i en drømmepose, så hun ligger trykt og godt).
Den rytme kørte suverænt i 4 uger men nu kan vil ikke finde ud af hvad der sker, for hun sover rent ud sagt elendigt om natten. Vi ved det ikke er noget med ryggen igen, da hun stort set lige har været til tjek hos kiropraktoren for at følge op på de 2 første behandlinger.
Jeg har prøvet at skippe flasken om aftenen da hun i den senere tid ikke har været så interesseret i den, men jeg når dårlig nok at få lagt mig i sengen før hun vågner og vil have den. (Hun har fået 160ml længe, men har i et par uger ikke ville spise mere end ca 80-100ml).
Så sover hun til kl. er ca 1 og så skal jeg ellers love for hun begynder at knokle rundt, hun er ikke vågen men ligge bare og drejer sig fra side til side, og dynen bliver sparket op i en ordentlig bue og til tider klynker hun.
Jeg har prøvet at give hende sutten og den hjælper i alt fra 2min til 1 time, samme resultat har jeg haft med at putte hende godt under dynen i tilfælde af at det er tryghed hun søger. Men de sidste 2 uger er der ikke rigtig noget der hjælper overhovedet. Og når kl. er mellem 04-05 og for det meste er den 4, så vågner hun rigtig og begynder at snakke. Så tager jeg hende op og ammer hende og 2 timer efter falde hun i søvn i sin barnevogn og sover som jeg har skrevet ovenfor.
Jeg har prøvet at laden hende ligge i vuggen og i min seng en ½ til en 1 hel time, men så falder hun i søvn under amningen og bliver hun lagt i sin vugge sover hun kun 15min og så er hun klar til sidste del af amningen.
Hun sover i en vugge ved siden af min seng og har gjort det længe, faktisk siden hun begyndte at ligge og sparke mig om natten, da hun sov imellem os i sengen.
Nu er hende far kommet hjem igen og det gør at jeg i løbet af dagen også kan få sovet lidt selv, så jeg kan være klar til hendes natlige udskejelser. Vores sp har ingen idé om hvorfor hun sover som hun gør om natten, hun har forslået en telefonbog under vuggens ben i hovedgæret, men det har ingen effekt overhovedet. Der efter skulle vi se tiden an, da vi jo viste fra tidligere at hun sagtens kunne sove igennem om natten. Men nu har det stået på i 4 uger og det er ikke blevet bedre, snarer tværtimod, vil jeg sige.
I løbet af dagen er hun alle tiders, smiler og griner meget. Det er meget sjældent at hun er sur. Hun har lige været til 5 mdr. undersøgelse og fik at vide hun vokser som hun skal. Hun vejede 3130g ved fødsel og var 52cm lang. Nu er hun oppe på 6480g og 64cm, så hun er en lang og tynd pige.
For 4 dage siden begyndt vi med majsgrød to gange en ½ portion om dagen og hun er helt vild med det, specielt efter hun fandt nogenlunde ud af hvordan skeen fungerede. Hun får det efter amning om formiddagen og efter amning om eftermiddagen, da vores sp fortalte os at hun ikke skulle være alt for træt når hun skulle have grød. Resten af dagen bliver hun ammet og hun får stadig dagens eneste flaske med Profylac om aftenen.
Vi vil være utrolig glad for din hjælpe, hvis du har en idé til hvordan vi får hendes nattesøvn tilbage igen, for jeg er ikke sikker på hvor meget mere jeg kan holde den gående når min søvnrytme er splittet op i 3 intervaller med et par timer af gangen. For hendes far er kun hjemme i 6 uger denne gang før han skal ud at sejle igen og derefter er jeg alene med hende ca 6 uger igen.
Med venlig hilsen
En meget træt mor