Svar: En meget træt mor - 4 mdr.
8. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære meget trætte mor
Velkommen til og tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille pige :)
Jeg har bestemt et bud på, hvad der sker hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser. Du har sikkert lagt mærke til at din datter nogle gange har svært ved at koncentrere sig helt om amningen i løbet af dagen, hun dier lidt, slipper, smiler til dig, pludrer lidt, tager fat igen, dier og slipper og kommer nogen ind af døren, ja så er de mere spændende at kigge på og hun kan ikke koncentrere sig om at spise videre.
Derfor kommer man ofte ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ... Det betyder at hun om dagen måske ikke spiser helt det hun egentlig har behov for, men mælkebehovet er stadig meget stort og for at få øget din mælkemængde og få sit behov sufficient dækket, så melder hun sig nu hyppigere om natten ... Faktisk er det at die om natten vigtigt i forhold til at øge mælkemængden, da man producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten.
Derfor er det egentlig utrolig flot at du har kunne opretholde så god en amning så længe med kun at amme hende i dagtimerne og give en flaske om aftenen og det er lidt usædvanligt at din datter har kunne undvære natamning, når hun ikke er ældre. De fleste børn vil have brug for både at få mælk kl ca 20, 24, 03 og 06 og så i løbet af dagen, så du har været meget privilegeret her ... - og jeg bliver nødt til at sige at du nok ikke skal forvente at det blive ved med at være som du tidligere har oplevet.
Det siger jeg fordi netop det at du nu begynder med skemaden gør, at mælkeindtaget om dagen naturligt vil blive sat mere ned - men da mælke/væskebehovet stadig er meget stort, så er det naturligt at hun vil have behov for mælk på ydertidspunkterne og derfor vil man ofte opleve at børn der har kunne sove igennem - sove 5-6 timer om natten, begynder at sove lidt mindre, fordi de har behov for ekstra mælk ...
Det første du skal være opmærksom på er derfor at din datter får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer hende eller giver hende en flaske inden hun skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, lege med hende, skifte hende osv. og så amme fra modsatte bryst inden hun skal sove igen. Næste gang hun vågner, så ammer du fra den side, hvor hun tog toppen sidst, sikrer dig at hun spiser godt og effektivt der, skifter hende og tilbyder toppen fra modsatte side inden hun igen skal sove.
Ved at tilbyde hende bryst fra begge sider imellem hver lur, så sikrer du for det første at hun får mælk nok, derudover øger du din mælkemængde - netop hyppigheden af amning er vigtig for mælkedannelsen.
De 1-2 gange dagligt, hvor du giver skemad, vil det være rigtig godt at starte med lidt skemad, når hun vågner af en lur og så amme hende inden hun skal sove næste lur. Du kan her med fordel forsøge at amme hende, skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og så amme hende igen inden hun så puttes. Igen fordi du derved sikrer dig at hun er fyldt rigtig godt op og således ikke behøver søge brystet ekstra om natten.
Det er meget fint at bibeholde de tre lure dagligt som hun allerede får og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng. Vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes en lille smule grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur
Aften 18: tilbydes en lille smule grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30 - tidspunktet varierer igen efter hvor sent dagens 3. lur ligger
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes eller flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Jeg håber at mine tanker giver dig lidt idé om, hvad der sker hos jer i øjeblikket og jeg håber at min plan giver lidt idé om, hvordan I kan komme videre og hvad I kan forvente :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske