Brev:
Hvordan får jeg min søn til at sove?
8. november 2010
Alder:
16 mdr.
Hvordan får jeg min søn til at sove?
Kære Helen.
Jeg håber inderligt, du kan hjælpe mig til give både min søn og jeg en meget bedre nattesøvn. Han har aldrig en eneste gang sovet igennem - mønstret er, at han vågner mellem hver 2.-3. time natten igennem.
Min søn har som sagt aldrig sovet igennem og han har siden november sidste år døjet on and off med øreproblemer og i august i år fik han dræn i begge ører. Det hjalp ikke på problemet, men som jeg har læst i nogle af dine svar, så kan det jo være, fordi han har været vant til at have ondt og derfor har jeg givet det helt til nu - 2½ mdr. senere.
Jeg ammer stadig min søn. Han er nu 16,5 mdr. og han bliver ammet lige inden sengetid. Han vågner næsten på klokkeslættet 3 timer senere, og igen 2-3 timer senere osv. Jeg har det rigtig fint med at amme stadigvæk, men jeg er bange for, at det måske er dét, der gør, at han vågner igen og igen...? Jeg er så træt og udkørt, at jeg ikke overkommer et ammestop med nætter helt uden søvn - jeg er enlig mor og har derfor ikke en far til at trække på. Derfor tager jeg den nemme løsning og lægger ham til 1-2 gange om natten også :-S
Hans appetit varierer, som den nu gør hos små mennesker. Men selv på de aftener (og dage), hvor han har spist meget, så har jeg ikke kunnet mærke nogen forskel på søvnen.
Jeg har prøvet at lade ham sove på eget værelse, uden effekt. Eneste forskel har blot været, at han har været helt vågen, når jeg har nået ind til ham og så har opvågningerne været noget længere end ellers. Jeg plejer at lægge ham i sin seng og så kommer han over i min seng efter første amning. Jeg føler, at han har brug for den tryghed. Han er generelt også meget tryghedssøgende om dagen i øvrigt.
Håber du kan hjælpe mig med nogle gode råd. jeg er enlig mor uden noget netværk at trække på. Jeg går i en evig zombietilstand, og selvom jeg har hørt til hudløshed, at det er hårdt at være mor - så KAN det da snart ikke passe, at man skal være uden sin nattesøvn - eller??!?
Venlig hilsen
Jasmina