Svar: Hvordan får jeg min søn til at sove?
8. november 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Jasmina
Du har helt ret i at amningerne højst sandsynligt er årsag til at din dreng ikke sover igennem. Jeg vil starte med at fortælle dig lidt om søvnassociationer, da det lyder som om at din dreng har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation ændrer sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder til at være tilfældet for jer.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Din dreng er afhængig af dit bryst for at kunne sove og han er derudover også afhængig af at være i din favn, eller i hvert fald afhængig af at mærke dig, din nærhed for at kunne sove - Og disse to ting er hovedproblemstillingen hos jer, som jeg ser det.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Når du giver din dreng bryst flere gange natten igennem så er dette behov udløst af at han forventer det skal være sådan, hver gang han har sine små opvågninger. Han er afhængig af dit bryst for at kunne sove videre.
Det samme gælder din favn, din nærhed, trygheden der er i at ligge tæt med dig. Når han mærker du er der, er han tryg, men når han mærker du er væk vågner han ekstra op og kan naturligt ikke sove videre før du er der igen - det er derfor han søger dig om natten og først kan sove videre, når han kommer over i din seng.
Din dreng har brug for en ny og anden søvnassociation, måden du kærtegner ham på, en putteklud, en sovebamse, små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af f.eks. bryst eller favn.
I første omgang er det bedst at du får fjernet brystet og du må gøre op med dig selv, hvorvidt du fortsat gerne vil amme eller om amningen skal stoppe helt nu ... Hvis du fortsat gerne vil amme ham, så er det naturligvis helt okay - men så er det en amning i døgnet og det kan være amningen inden han skal sove.
Da det lyder som om at I begge har meget brug for hinanden og nyder den nærhed der er ved at sove sammen, så er det i princippet helt fint at du lader ham falde i søvn i dobbeltsengen, hvis det giver jer begge bedre nattesøvn og ro. Du må gerne lægge dig med ham og amme ham om aftenen, hvis det afslutter dagen på en god måde for jer begge - MEN han må ikke falde i søvn med brystet. Du kan amme ham, og så skal han slippe brystet og mærke din nærhed, mærke at du er der osv. og så kan du synge lidt for ham, ligge og læse en historie sammen med ham osv.
Du kan altså godt prioritere at han lige nu skal stoppe med amning hele natten igennem, men stadig have lov til at sove med din nærhed og tæt ved din favn. Du må godt prioritere at han sover i din seng, det er helt fint at du så om natten kan berolige ham ved at lægge dine hænder på hans krop, holde hans hænder og fysisk hjælpe ham til at få samling på sig selv - men stadig uden brystet og i stedet med de ting der også var der, da han faldt i søvn, - dine beroligende ord, dine kærtegn.
Du kan med fordel introducere en sovebamsen og den må gerne bruges som en del af det at blive trøstet både dag, aften og nat :) Måske har han allerede en bamse eller en klud, som har været en del af hans ritual, måske har han brug for en ny - kan her selv være med ude at vælge, præsenter ham for lidt forskelligt og se om noget fanger ham specielt.
Du skal naturligvis også sikre dig at han får mad og mælk nok hele dagen igennem for at kunne undvære det om natten og behovet for brystet skal som sagt kun dækkes en gang dagligt eller stoppe helt ... Han kan fint drikke af glas eller kop og mælk om natten er ikke et behov for mælk, men behov for nærhed, mærke dig, behov for hjælp til at komme videre i søvnen og det behov kan dækkes fint uden brystet.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske