Svar: Er begyndt at spytte maden ud
8. november 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Jeres datter er i gang med en helt naturligt del af sin udvikling, nemlig det at finde ud af, hvordan maden egentlig ser ud, når den er blevet tygget i munden ...
Det er hendes naturlige lyst til at undersøge og udforske verden, som også kommer ind her og hun tager derfor ikke maden ud af munden, for at prøve grænser eller spise på en ulækker måde - hun ved ikke at I synes det er ucharmerende .. for hende er det helt naturligt, ligesom det er naturligt at smatte maden ud mellem fingrene, komme brødhapserne ud over bordkanten for at se hvordan de falder ned, komme maden op i glasset, for at se hvordan den ser ud, når den svømmer rundt der osv.
Derfor er det vigtigt at I ikke skælder hende ud, men anerkender hendes lyst til at undersøge og mærke maden - men samtidig også forsøger at fortælle hende, hvad I gerne vil. Og derfor er det vigtigt at I prøver at sige til hende hvad hun skal: "Ind i munden skat, spise maden, mmm ... smager godt, ind i munden med maden" osv. så hun hører, hvad I gerne vil have hende til og at netop det at maden skal i munden får fokus mere end at maden tages ud igen.
Og engang imellem er det naturligvis også okay, at I afbryder måltidet, når I synes det tager overhånd og fjerner tallerkenen, tørrer hendes hænder og tørrer hende om munden og sætter hende ned fra bordet. Det er netop ved at lade en handling følge med (fjerne tallerkenen eller fjerne hende) at hun hjælpes til at huske at her var noget hun ikke skulle gøre. Så det er helt fint at I gør dette, også selvom hun kun er 1 år - så længe I gør det stille og roligt og uden dramatik "så nu er du færdig med at spise skat, så får du lige tørret dine hænder og så kan du lege" :)
Og så er det også en rigtig god idé at give hende mulighed for at lege med sand, vand og lignende uden for middagsbordet, så hendes lyst til at mærke maden mellem fingrene, mærke hvordan det klistrer også stilles der og dermed bliver det mindre interessant at gøre det ved middagsbordet ...
Rigtig meget held og lykke med hende, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske