Svar: Væskeindtag - 9 mdr.
8. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Lene
Det er altså svært at vide præcist hvad børn får, når de ammes. Generelt vil de fleste børn få nok hvis de ammes 3 gange i døgnet og derudover får vand af kop til maden.
Du fortæller at du ammer to gange dagligt og giver flaske en gang dagligt og at hun nemt kan drikke 180ml ... Derudover får hun vand af kop og er nogenlunde god til at drikke af denne. Det lyder faktisk helt okay - mon ikke hun drikker ca 500ml mælk dagligt - 180 af flaske og ca det samme hos dig x 2 dagligt ... Det er meget fint.
Hun behøver derfor ikke ekstra mælk af kop eller flaske, med mindre du fornemmer at hun ikke drikker særlig meget mælk hos dig, så må du naturligvis gerne give hende en ekstra flaske f.eks. sen aften. Man kan sige, at hvis hun drikker mindst 400ml mme dagligt, så behøver du ikke give hende ekstra jerntilskud og det er der naturligvis også en fordel ved + at du så ved præcist hvad hun har fået. Men det er ikke noget hun skal have - det er generelt helt fint med 2 amninger og 1 flaske.
Derudover må hun jo også gerne få lidt tykmælk eller lidt neutral sødmælksyoghurt (ikke ymer, ylette og kvark) med lidt frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende og det er også med til at dække hendes mælkebehov. Også sovs, ost osv. tæller med for at sikre hende kalk nok.
Og ellers er vand den bedste tørstslukker og det er vigtigt at hun lærer at drikke vand nu. 500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt er vigtigt for hendes kalkbehov osv. men derudover skal hun faktisk drikke vand og her også gerne 500ml eller mere - men igen, du skal også se på hendes trivsel og også se på, hvordan hun tisser.
Hendes vandladninger er den bedste pejling for om hun får væske nok. Hun skal stadig have gode tunge bleer og det er vigtigt at urinen ikke virker koncentreret. Den skal være klar og ikke gul og må ikke lugte dårligt. Hvis du synes hendes urin virker for sparsom eller for koncentreret, så vil det være helt fint at supplere med en ekstra flaske eller amning.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske