Svar: Ernäring - 15 mdr.
9. november 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Karina
Det lyder som en rigtig god idé at trappe ud af amning, med den alder Oliver har nu, vil det være passende at han kun ammes en gang dagligt - evt. inden han puttes til natten. Ammes han mere, er der en risiko for at mælken kommer til at fylde for meget og indtaget af anden og mere sufficient mad, kommer til at fylde for lidt.
Det er meget fint, at I derfor nu forsøger at trappe ned og det er rigtig fint at en af jer vælger at lægge jer med Oliver, så han stadig får masser af fysisk kontakt og nærhed, mærker at han ikke er forladt og alene, mærker at I er der for ham, passer på ham, holder om ham, kærtegner ham osv. Så han får alt det han har brug for - men bare ikke længere brystet.
Da han ikke får komælk vil det være rigtig godt at du supplerer ham dagligt med et kalktilskud. Det kan gives som tygge eller brusetabletter, du kan evt. knuse en kalktablet og give det sammen med lidt frugtmos.
Alternativet er dog at du begynder at tilbyde ham komælk og komælksprodukter, han har jo ikke mælkeallergi og derfor skal man passe på med at sætte ham på en diæt, som han måske ikke har behov for ... Du kan sikre ham kalk nok ved at give ham mellem 350-500ml mælk eller surmælksprodukt dagligt.
Det er naturligt at børn bliver syge, når de starter institution og netop hele efteråret og vinteren igennem er børn meget syge, faktisk siger man at de skal to vintre igennem med masser af host og snot for at få styrket deres immunsystem ...
En stor del af vores immunforsvar sidder i vores tarmsystem og nyere undersøgelser viser, at måden man bliver født på kan have betydning her. Når børn fødes vaginalt bliver de naturligt udsat for tarmbakterier fra deres mor og vil fra starten få en anden tarmflora, end et barn der fødes ved kejsersnit f.eks. får. Man ved også at amning har betydning for immunforsvaret, men stadig vil børn der er blevet fuldt ammet, godt kunne få problemer med maveinfektioner eller børneeksem og allergi. Amning menes dog at kunne have langtidseffekter på immunsystemet.
Du kan overveje om mælkesyrebakterier kunne have en effekt hos din dreng, om det kunne gøre noget for hans immunforsvar i tarmene - netop ved f.eks. at give ham tykmælk, A38, cultura eller lignende dagligt. Du kan også prøve at give ham en koncentreret mælkesyrebakterie kur, du kan købe flydende mælkesyrebakterier som f.eks. bifiform minidråber eller biogaia dråber - det kan du også tale med lægen om.
Det er også vigtigt at du giver ham fisk og gerne flere gange om ugen. Fisk er rige på Omega3 fedtsyrer, men også på jod og selen og netop selen har stor betydning for vores immunforsvar. Selen fungerer som det man kalder antioxidant.
Grøntsager og frugt er vigtigt, fordi han derigennem får masser af forskellige vitaminer - faktisk er det ret vigtigt at han spiser så varieret som muligt, netop fordi hans indtag af mad, styrker immunforsvaret inde fra.
Og så skal du naturligvis også være opmærksom på at også ydre faktorer påvirker immunforsvaret - det er altså ikke kun hvad jeres dreng indtager af mad og drikke, som har indvirkning men også ydre ting, som rygning, hygiejne, godt indeklima osv. det er på samme måde vigtigt at han ikke fryser, udsættes for træk osv.
At Olivers indtag af rosiner har været højt, tror jeg ikke umiddelbart har direkte påvirkning af hans immunforsvar, men det er klart at spiser han for ensidigt, så styrkes hans immunsystem ikke på samme måde, som spiser han mere varieret. Lige nu lyder det som en god idé at holde pause med rosinerne :)
Og så må du forsøge at tilbyde mad i forskellige farver, konsistens og form, så han bliver motiveret til at smage og spise så forskelligt som muligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med mælk og fedtstof, vand eller letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og evt. lidt frugtmos på bollen eller lidt marmelade, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med forskellige grøntsager, gulerod, ærter, majs, rød peberfrugt, avokado osv. Suppleres med rejer, muslinger, hårdkogt æg, stykker af frikadelle, pølse osv. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk, A 38 eller lignende, med frugtmos, mysli, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Helt almindelig mad som I spiser. Vand eller letmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet. Lidt mælk af en kop, godnathistorie og puttes til natten.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske