Svar: Spiser for meget
9. november 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Augusts mor
En plan for dagen til et barn på 13 måneder kan se således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med mælk og en smørklat, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med forskelige grøntsager, pastaskruer, hårdkogt æg, rejer, stykker af frikadelle osv. Der kan også gives en varm middagsret i stedet med grøntsager, kød eller fisk. Vand af kop.
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, en portion tykmælk, A38 eller lignende, med rugbrødsdrys eller frugtmos. Vand af kop.
Evt. før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, lidt knækbrød eller lignende. Vand af kop.
Aften: Familiemad, risretter, pastaretter, kød- og fiskeretter, grøntsager af forskelligt slags, sovs af forskellig slags. Helt almindelig familiemad, vand eller letmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød og puttes til natten og flasken ophører nu stille og roligt og erstattes af netop grød, lidt mælk, en godnathistorie.
Det er stadig vigtigt at jeres dreng får hyppige måltider og det er således vigtigt at han spiser lidt og tit i stedet for få og store måltider. Netop det at han tilbydes små hyppige måltider vil måske gøre, at han ikke spiser helt så meget hver gang, men han vil stadig få sit behov fint dækket.
Derudover skal i et eller andet sted glæde jer over at han har appetit og tro på at han selv kan regulere sit behov. Så han spiser når han er sulten og stopper, når han ikke vil have mere. Det kan være fint at servere lidt af gangen, så han suppleres med lidt nyt og det her her helt fint at han også får lidt fra jeres tallerken - med den alder han har, skal han spise som I gør ... Og netop det at servere lidt hen af vejen, kan gøre at måltidet varer lidt længere tid og han derved også begynder at fornemme mæthed bedre.
Det er naturligt at han i løbet af de næste måneder vil begynde at spise mere selektivt og det er derfor rigtig godt lige nu at holde fast i hans store lyst til at spise og smage på så meget som muligt.
Han kan spise med gaffel og han kan spise med sine fingre. At spise med ske er stadig meget svært og ofte vil han få drejet sit håndled sådan, at maden når at falde af skeen inden skeen rammer munden. De fleste børn mestrer først rigtigt at spise med ske, når de er omkring 16 måneder.
Så det er helt naturligt at jeres dreng har brug for hjælp til at spise og derfor er det rigtig fint at I giver ham mad i stykker, som han selv kan forsøge sig med og så supplerer og hjælper ham med at få lidt ekstra indenbords, når han bliver træt eller synes det ikke går hurtigt nok :)
Server gerne maden i en tallerken inddelt i rum, så der ligger kød i et rum, pasta i et andet og grøntsager i et tredie. Det kan gøre at han spiser mere roligt og koncentrere sig om en ting af gangen.
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :) Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske