Brev:
Manglende dagsrytme?
9. november 2010
Alder:
4 mdr.
Manglende dagsrytme?
Kære Helen,
Jeg blev i sommers mor til en fantastisk dejlig pige (2/7-10). Og sikke en fantastisk oplevelse helt fra dag 1 i min graviditet. Jeg har dog nu brug for lidt råd og vejledning, og jeg håber at du kan hjælpe mig.
Min datter har helt fra start sovet godt om natten. Der har ikke været det store natteroderi, og det har samtidig været mit klare indtryk, at hun har haft et lidt større søvnbehov end normalen.
På nuværende tidspunkt bliver hun puttet kl. 18.30-19 om aftenen og hun sover frem til kl. 7-7.30 om morgenen. Dette er blot afbrudt af et drømmemåltid kl. 22 og som regel et nattemåltid ved 3-4-tiden.
Herudover får hun mad kl. 9, 12, 15 og 18. Det skal i øvrigt bemærkes, at min datter er flaskebarn. Hun får altid lov til at spise til hun er mæt. Det varierer meget hvor meget hun spiser – alt fra 80 til 230 ml., men et normalt måltid ligger vel på 120-125 ml.
Om dagen har hun dog ingen rytme overhovedet. Hun har skiftevis sove-dage og vågen-dage. På sovedagene sover hun nogle gode lange lure, og er generelt veloplagt når hun er vågen. Et eksempel på en sådan dag er, at hun f.eks. vågner kl. 9, er vågen til kl. 11, hvorefter hun sover fra kl. 11-14. Herefter vågen til kl. 15, hvor hun igen sover til kl. 17. Vågen fra kl. 17-19, hvor hun bliver lagt i seng.
På vågendagene sover hun stort set ikke. Jeg kan måske præstere at ligge hende ud til lur tre-fire gange i løbet af dagen, og hun sover kun meget kort – mellem 20 og 40 min. Jeg kan ikke få hende til at sove længere. Generelt er hun træt og uoplagt dagen igennem – gaber, gnider øjne og klynker.
Vi har desuden forsøgt at holde hende længere vågen om aftenen, men det har været uden held. Hun er simpelthen så træt. Samtidig har vi forsøgt at give hende en sen lur hen på aftenen (ved 17-18-tiden), men så ligger hun sig til at sove til natten, og så må vi forsøge at flytte hende over i sengen.
Samtidig kan jeg ofte allerede efter hun har været vågen en time til halvanden putte hende til formiddagslur. Jeg har forsøgt at holde hende vågen længere tid, men så bliver hun uoplagt, ked af det og svær at putte. Og det skinner igennem resten af dagen.
Vågen-dagene, som der er flest af, bliver hurtigt nogle rigtig hårde dage for os begge to, som vi skal kæmpe os igennem, og på sove-dagene savner jeg hende helt☺ Det kunne være rart, at der kom lidt mere rytme på fra dag til dag. Lige for tiden sover hun slet ikke om dagen. Hun tager måske 20 min i mine arme et par gange om dagen, men det er også mit klare indtryk, at hun lige pt. er i en rivende udvikling (tigerspring). Jeg forestiller mig, at hvis der kommer lidt mere rytme på dagligdagen, så kan det smitte af på de hårde perioder, hvor tigerspringene præger vores dagligdag.
Generelt kan jeg sige, at vi bruger meget af hendes vågne tid på at lege – vi gynger, leger med legetøj, elsker at ligge på maven, få flyveture og så går vi ture med barnevognen, hvor hun sidder og kan se det hele. Jeg har ikke været god til at lægge hende fra mig i hendes vågne perioder, men det er jeg blevet bedre til, så hun også kan ligge og lege for sig selv.
Hun sover fint i sin barnevogn, men det skal helst være når barnevognen står stille. Det er derfor ikke muligt at gå en lang tur imens hun skal sove, da hun så vågner efter kort tid og ikke sover igen. Hun vil heller ikke bare blive liggende i barnevognen, hvis hun ikke sover. Derudover går det fint med at ligge hende til at sove. Vi får som regel udnyttet hendes sovevindue, hvilket resulterer i, at hun sover rimelig hurtigt efter hun bliver lagt.
Desuden vokser hun som hun skal – 6,7 kg og 64,5 cm, og udvikler sig fint. Måske er hun lidt foran i udviklingen, hvilket bl.a. viser sig ved at tigerspringene tager ubeskriveligt hårdt på hende.
Jeg har forsøgt at beskrive vores dagligdag, og jeg er meget interesseret i at høre hvad du tænker? Jeg håber du kan hjælpe os, så vi kan få en dagsrytme. Hvordan skal en dagsrytme se ud for hende? Hvordan skal jeg præge eller påvirke hende? I øvrigt er hun begyndt at vise interesse for maden, så det er min plan snart at gå i gang med grød formiddag/frokost for der er hun mest veloplagt.
Hilsen