Svar: Manglende dagsrytme?
9. november 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tillykke med din lille dejlige datter, tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at din datter lige nu har det fint med at flekse i sine søvn-vågenheds perioder og jeg tænker at tiden er nødt til at arbejde lidt for jer ... Når det er sagt, så vil det, at du stille og roligt kommer igang med lidt skemad, naturligt begynde at påvirke hendes rytme og derfor vil I stille og roligt også komme til at mærke en forandring.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig, de sover ofte kortere lure i løbet af dagen, de powernapper mere og det kan virker som om at de ikke vil sove dagen væk, de vil følge med i alt hvad der sker omkring dem - også selvom det tydeligt nogle gange bliver for meget for dem og de ikke kan kapere alle de stimuli de søger og får.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en 3-lure-om-dagen-model, hvor din datter sover formiddagslur, middagslur og lur sidst på dagen. Samlet set vil de fleste børn i denne alder sover ca. 4-5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: vågner og dagen begynder
Flaske
Puttes til formiddagslur kl. ca 9
Frokost 11.30: Begynder med lidt grød, når hun er klar til det, vand af kop. Det vil være fint netop at tilbyde grøden her, når hun vågner af sin formiddagslur.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13 - og lade flasken følge efter inden hun så skal sove igen. Tidspunktet for middagslur afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens tredie lur, som ofte er den korteste lur
Aften 18: Når hun bliver 5 måneder vil hun evt. være parat til lidt skemad her, ikke før.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig som nu.
Som du kan se af denne plan, så er det hele flyttet lidt tidsmæssigt, så hun hen over dagen sover og spiser en lille smule senere end det du har beskrevet ... men netop det at hun begynder med lidt skemad og får dette serveret på nogenlunde samme tid hver dag, vil naturligt være med til at påvirke hendes rytme og skabe en rytme der ligner det jeg her skitserer.
Lige nu skal hun dog have lov til stadig at flekse og du skal ikke begynde med skemad, før du er sikker på at hun er helt parat. Når du starter op, så gør det stille og roligt, det er kun smagsprøver hun skal have i starten og ikke mere end 4-5 skefulde til max ½ dl. af gangen i begyndelsen.
At hun nogle dage kan nøjes med to lidt længere lure og andre dage sover 4 mindre lure - det må du altså lige nu forsøge at acceptere og netop sige til dig selv, at det er alder og udvikling der spiller ind. Men på sigt, vil det være rigtig godt at arbejde lidt på mit forslag om 3 faste lure dagligt og jeg håber at planen viser dig hvordan I kan komme lidt videre.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske