Brev:
Sover urolig om natten
9. november 2010
Alder:
6 mdr.
Sover urolig om natten
Hej Helen.
Jeg har en dreng, som fylder 6 mdr d. 13 november. Han er og har hele tiden været meget nem om dagen, men har desværre aldrig sovet ret godt om natten.
Jeg ammede ham de 3 første måneder, men han tog ikke på i vægt den sidste måned - der var nok af mælk, men han ville kun spise i ca. 5 min, og det var ikke længere nok til at han kunne tage på, så meget mod min vilje, måtte vi stoppe amningen og gå over til flaske. Herefter tog han lidt på, men har aldrig været den store spiser.
Han vejede 3260 ved fødslen + 50 cm, 4600 + 55 cm da han var 5 uger, og 6600 (inkl tung ble og body) + 65 cm da han var 5½ md. Han ser fin ud, har lidt elastikker, og er ellers glad og tilfreds, hvilket han har været hele tiden.
Problemet er, at han sover meget uroligt om natten. Han er fra starten blevet puttet ca. ved 19.30-tiden, og har selv kunnet falde i søvn i hans egen seng (og også i barnevognen om dagen). Det er dog blevet sværere for ham at falde i søvn selv - både i sengen og barnevognen, jeg skal hjælpe ham lidt på vej, hvilket selvfølgelig ikke er noget problem. Han ligger dog meget uroligt, og var meget "halvvågen" i starten, men kunne ikke selv falde til ro igen. Han har fået sutten om natten, og det har som regel fået ham til at sove lidt videre.
Men efterhånden er han begyndt at vågne oftere (ca. 1 gang i timen), og nu er det ikke altid nok med sutten, det kan godt tage 5-10 min hver gang han skal beroliges, inden han falder helt i søvn igen. Han vågner også tidligere og tidligere - nu ca. ved 4.30 - 5.00-tiden, selvom jeg har indtryk af han stadig er træt. På det tidspunkt kommer han over i vores seng, og nogle dage lykkedes det at få ham til at sove videre i et par timer.
Vi har prøvet at stille hans seng ind på hans eget værelse i en uges tid, men har taget den tilbage i soveværelset for et par dage siden, fordi jeg ikke orker at rende frem og tilbage hele natten. For ca. 3 uger siden vænnede vi ham af med natflasken (de første 3-4 mdr fik han 2 flasker om natten ca. kl. 01 og 04, derefter kun 1 flaske om natten mellem kl. 01 og 04), fordi han ingenting spise om morgenen og formiddagen, når han havde fået natflaske. Ved godt det måske var lidt for tidligt at vænne ham af med den, men det har gjort at han er lidt mere sulten først på dagen - dog er han aldrig sådan rigtig hundesulten. Jeg vil helst ikke have at han er så afhængig af sutten om natten, men hvordan vænner jeg ham af med det?
Vores døgnrytme ser ca. således ud:
4.00 - 5.00: Vågner. Hvis han ikke falder i søvn igen, forsøger jeg at strække den til kl. 6.00 inden vi står op.
6.30: Flaske med 160 ml - drikker som regel ca. 140
8.00: Puttes i barnevognen. Sover ca. 1,5-2 timer (kan dog nogle dage sove op til 3 timer)
10.30: Majsgrød med frugtmos + flaske - drikker som regel ca. 100 ml.
12 - 12.30: Puttes i barnevognen. Sover ca. 1-2 timer
14.00: Flaske med 160 ml - drikker som regel det meste
15.30: Puttes i barnevognen. Sover ½ til 1 hel time.
17.00: Kartoffel/grøntsagsmos + flaske - drikker ca. 60 - 100 ml
19 - 19.30: "Godnat-flaske" med 220 ml - drikker ofte det hele.
Han gylper en del, og hvis jeg forsøger at få mere mad i ham, synes jeg han gylper endnu mere.
Når nu han bliver 6 mdr, vil jeg begynde at give ham havregrød sammen med morgenflasken og øllebrød i stedet for majsgrød, samt selvfølgelig begynde at lære ham at drikke af kop også.
På gode nætter sover han godt de første 2-3 timer, men derefter vågner han ca. 1 gang i timen. Selv om hans opvågninger ikke ender i fuldstændig skrigeri, så er han dog så vågen og utilfreds, at han ikke selv kan falde til ro igen.
Hvad skal vi gøre for at få ham til at sove mere roligt om natten???? Jeg er desperat, og føler ikke jeg har sovet i ½ år nu!
Hilsen