Svar: Sover urolig om natten
9. november 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg ser din plan for dagen og læser din beskrivelse af hvordan dagene foregår hos jer, så slår det mig, at din dreng altid får flaske i forlængelse af grød og mos. Det vil jeg foreslå dig at lave om på - jeg vil anbefale dig at du giver grød/mos, når han vågner af en lur og her vand af kop til at slukke tørsten - og så skal han have sin flaske inden han skal sove næste lur. Ved at lade 1-1½ time gå imellem skemad og flaske og lade mælken indgå som en naturlig del af det at skulle sove, så får du for det første sikret ham nok af begge dele, du får sikret at han bedre kan have netop begge dele i sig og du får også sikret ham en bedre og mere rolig søvn.
Da han er 6 måneder nu hvor jeg svarer dig, så vil jeg sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til en dreng i denne alder. Planen er lavet ud fra dine angivne tider:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover derved lidt videre, så han ikke vågner helt så tidligt og du bedre kan strække tiden før I står op. Det er en god idé i forhold til at få flyttet lidt på hans rytme hele dagen igennem.
Morgen 7: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Flaske og puttes til morgen/formiddagslur ca kl. 8.30-9, sover her ca 1½ time.
Formiddag 10.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 12.30-13 og sover her gerne 2 timer, måske 2½ ..
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Sover evt. ½ times powernap, men afhængig af hvor tidligt eller sent han er stået op og hvor meget han har sovet i løbet af formiddag og til middag, så begynder han måske nogle dage at kunne springe denne lur over.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med brødskorper eller andet at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl 19-19.30 som nu.
Sen aften 23-24: Flaske, drømmemåltid og sover herefter uden flaske til næste morgen tidlig.
Som du kan se er planen lavet sådan, at han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove igen og jeg vil anbefale dig at forsøge at finde en sådan rytme. Derudover får han flaske aften, sen aften og tidlig morgen og at sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk - netop fordi han begynder med mere skemad om dagen og hans mælkebehov fortsat er meget stort, så er han nødt til at indtage en del mælk på ydertidspunkterne for at få nok.
Der er ingen tvivl om at rytmen om dagen spiller ind på søvnen om natten - tingene hænger sammen og derfor kan det være en god idé at arbejde lidt på hvordan han spiser og sover dagen igennem. At adskille mad og mælk som beskrevet vil kunne give ham mere ro i maven og gøre at han sover bedre.
Derudover er det vigtigt at du lige nu passer på ikke automatisk at give ham sutten hele natten igennem for det kan gøre, at han bliver uhensigtsmæssig afhængig af denne. Det er fint at han får den, når han skal finde roen og falde i søvn, men når han taber den i løbet af natten, så skal du passe på, at han ikke pr automatik får den i munden. Det er vigtigt at du forsøger at hjælpe ham med stillingsskift, putter dynen omkring ham, kærtegner ham og hjælper ham videre i søvnen uden at få sut i munden hver gang.
Der sker meget med ham i denne alder, han drømmer mere, hans motoriske udvikling er rigtig god igang og han ligger ikke længere stille - heller ikke når han sover. Derfor får han lagt sig i stillinger som han ikke kan komme væk fra og han har brug for din hjælp til at finde ro om natten - men det må du som sagt prøve at hjælpe ham med, uden at give ham sut hver gang ...
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske