Brev:
Starte skemad?
9. november 2010
Alder:
4 mdr.
Starte skemad?
Hej Helen,
Min datter på lidt over 4 måneder er begyndt at vise stor interesse for maden. Hun følger os når vi drikker og spiser - det er lige så hun drejer hovedet af led;-) Derudover åbner hun munden for skeen og vil også gerne drikke af kop. Desuden gumler hun rigtig meget på sine hænder - og alt mulig andet - hele tiden.
Disse tegn siger mig, at hun nu viser den interesse for maden der skal til, således at vi bør gå igang med skemaden. Jeg vil nødig undertrykke hendes lyst og nysgerrighed. Vi har fået at vide, at det er et vindue vi skal udnytte, når det opstår. Det betyder også meget for os, at hun skal igang med skemaden, hvis hun mentalt og fysisk er klar.
Samtidig trives hun på nuværende tidspunkt ganske godt på modermælkserstatningen. Hun får 6 flasker i døgnet; kl. 9, 12, 15, 18, drømmemåltid kl. 22 og nattemåltid kl 3-4-tiden. Hun spiser fortsat ganske normale mængder - dvs. de fleste flasker ligger på ca. 120-125 ml. Nogle gange spiser hun kun 80 ml men andre gange kan hun tage lidt over 200ml. Hun får altid lov til at spise til hun er mæt.
De sidste to nætter har hun ikke bedt om mad ved 3-4-tiden, og så har jeg tilbudt hende en flaske ved 6-7-tiden. Egentlig nok fordi jeg blev så overrasket over, at hun havde sovet så lang tid uden.
Hvad tænker du? Skal vi igang med skemaden? Eller skal vi trække tiden lidt med risiko for at hun stopper med at vise interesse for maden? Det kommer egentlig lidt bag på os. Vi havde forventet at der ville gå en del tid endnu.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker om dette.
Hilsen