Svar: Starte skemad?
9. november 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine meget fine overvejelser :)
Din datter har mange tegn på at hun er ved at være klar til skemad, men en ting er den mentale parathed, noget andet er den fysiologiske parathed, som du også selv er inde på.
Det er vigtigt at hendes tarme er modne nok til at kunne nedbryde andet end mælk og derudover er det også et tegn, at hun begynder at virke ekstra søgende, ikke virker til at blive mæt nok af mælken, men søger efter ekstra mælk og det stadig ikke virker til at være nok ... og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer endnu.
Jeg synes derfor du skal prøve at trække den lidt, vent 3-4 uger og se hvad der sker, hun vil måske ikke kunne vente til hun er 6 måneder og det er helt fint - men måske omkring 5 måneder vil være en god alder for jer at starte i...
Når du begynder, så er det en god idé at starte med lidt grød om dagen - det kan være f.eks. til frokost, når hun vågner af sin formiddagslur. Det kan være grød af ris eller majs, det kan også være hirse, boghvede eller quinoagrød. Risgrød og majsgrød er milde og fine i konsistens og smag, de andre grødtyper laves ofte af flager og har derfor en mere fnugget konsistens.
Giv ikke mere end smagsprøver i starten, giv 4-5 skefulde og øg langsomt over nogle dage til max ½ dl. Selvom hun virker til at kunne spise mere, skal du holde igen, så hun ikke får ondt i maven. Varier lidt mellem de forskellige grødtyper så hun smager lidt forskelligt og kom også lidt forskellig frugtmos på som topping, så grøden på den måde varieres yderligere. Frugtmosen er også god til at holde gang i maven naturligt ...
Giv altid vand af kop sammen med maden og bibehold flaske som du plejer. Mængden af mælk er den samme som hidtil, grød og vand kommer ud over det vanlige indtag af mælk. Grød gives når hun vågner af sin formiddagslur og mælken gives inden hun skal sove middagslur.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske