Svar: Det virker :-)
10. november 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mai-Britt
Dejligt at høre at I er hjulpet videre på vej af mine svar og på en god og rolig måde for alle parter :)
Elvira er stadig bare et lille myr på kun 5 måneder og hun skal have tid - I skal have tålmodighed ... :) Lige nu lyder det som et helt relevant behov at jeres datter nogle gange søger brystet en ekstra gang om natten og andre gange kan undvære - det vil naturligt ændre sig i takt med at hun begynder at få mere fast føde, begynder at indtage mere mad hele dagen igennem - det er nødvendigt for at kunne undvære det om natten :)
Hendes væskebehov er stadig meget stort, hun har sandsynligvis behov for ca 900-1000ml mælk fra dig i døgnet + den mængde vand hun kan drikke af en kop. Det er ret meget og derfor er det vigtigt at hun stadig ammes rigtig meget.
For at give plads til både skemad og mælk, er det derfor vigtigt at I nu forsøger at finde en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner af en lur og mælk inden hun skal sove igen. På den måde kommer der til at gå lidt tid imellem de to ting og derudover vil mælken stadig naturligt indgå som en del af hendes putteritual. Hun skal derfor stadig ammes ligeså meget som hun plejer, skemaden kommer ud over det vanlige mælkebehov og mætter hende så lidt mere.
Det er fint at I er begyndt med skemad tre gange dagligt nu, det er bedre at hun spiser små mængder skemad og efterfølgende drikker sin mælk, end at hun får få og store portioner og så afviser brystet.
Mit forslag til en dagsplan, som I kan begynde at arbejde ud fra og som viser, hvad I kan forvente, ser således:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 8: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap på måske 20-30 minutter. Denne lur vil ofte først udgå i 6 måneders alderen, naturligt afhængigt af hvor tidligt hun står op og hvor meget hun sover ved de to foregående lure
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten mellem 20-21 som nu - igen varierer tidspunktet lidt efter hvor lang og hvor sent den 3. lur ligger.
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og begynder måske herefter at kunne sove til næste morgen tidlig.
Nogle børn vil i 5 måneders alderen have brug for brystet kl. 20, 24, 03 og 06 ... Andre børn vil godt kunne undvære amningen kl. 03 og atter andre vil f.eks. trives bedst med en rytme, hvor de får bryst kl. 20-21, igen kl. 01 og så næste morgen kl. 06. Det vil være at sove igennem, hvis barnet sover 5-6 timer uden at få mad, så hvis et barn sover fra 20 til 01 og igen til kl. 6 så vil man faktisk sige at barnet sover igennem ...
Som jeg læser dit brev, så ammer du hende fast inden du selv går i seng og det kan være en rigtig god idé at arbejde på en sådan rytme, fordi du der får hende fyldt ekstra op til natten og måske kan være heldig at hun så sover 5 timer inden hun har brug for mælk igen. Det kan være rigtig dejligt for dig at få de 5 sammenhængende nattetimer fra mindat og til kl. 05 ...
Du kan derfor sagtens gøre som du gør - men prøv at amme hende fra begge bryster, så hun er fyldt rigtig godt op og prøv så også efter amning, at lægge hende tilbage i egen seng igen. Det at hun ikke bliver liggende hos dig, kan gøre at I begge sover bedre, det at hun ligger på afstand af brystet og duften af din mælk kan gøre at hun naturligt bedre kan undvære så at få bryst igen allerede kl. 02 .. hvorimod, når hun ligger tæt op af dig, kan dufte og mærke dig, så vil hun naturligt gerne die lidt ekstra ...
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med brystet kl. 20, 24 og 05/06 og måske er det lige tidligt nok at du insisterer på at hun skal klare sig uden ... Prøv om ikke du kan være lidt fleksibel, så hun nogle nætter måske får lov og andre nætter prøver du at berolige hende og få hende videre i søvnen uden at amme hende kl 03 - netop fordi du ved at hun har fået fra begge bryster og er fyldt rigtig godt op kl 24 ...
Og så prøv om ikke du kan lægge hende over i egen seng efter amning, så I begge får sovet lidt bedre og ikke forstyrrer hinanden :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske