Brev:
Allerede kun én lur?
10. november 2010
Alder:
9 mdr.
Allerede kun én lur?
Hej Helen,
Jeg har lige et spørgsmål ang. søvn.
Min datter på 9 mdr har da hun var spæd været en rigtig udfordring når det gælder søvn. Hun havde specielt problemer med at sove om dagen, og sov ofte kun imellem 20 og 40 min når man så endelig fik hende til at give slip og falde i søvn.
Jeg skrev dengang også til dig og fik nogle utrolig gode råd.
Nu er hun så 9 mdr. og vi har lært hinanden at kende. Jeg har fundet ud af at hun har brug for tryghed om dagen. Hun sover 2 lure om dagen, hvor hun ofte ved formiddagsluren falder til ro, og næsten i søvn i mine arme, hvorefter jeg putter hende i hendes seng. Her sover hun som oftest mellem 1 time og 1 1/2 time fra ca. 10-11.30.
Om eftermiddagen ved 14.30-15 tiden tager hun en kort lur på ca. 40 min. oftest på en gåtur i barnevognen.
Om natten falder hun selv i søvn i hendes egen seng. Vi putter hende, og går så ind til hende ca. hver 3 min og lægger hende ned (hun står op) Det går faktisk meget godt og hun sover oftest efter ca. 15 m-20 min.
For at komme til pointen, så synes jeg, at hun bliver sværre og sværre at putte til formiddagsluren efterhånden... det kan næsten tage 1 time fra jeg begynder.
Hun har aldrig haft et særlig stort søvnbehov i forhold til gennemsnittet af jævnaldrende, og gik allerede over til 2 lure da hun var 6 mdr. Kan det passe at jeg bør vente med at putte hende senere? Det vil jo så nærmest resultere i kun en enkelt lur om dagen og så tidligere i seng.... Eller hvad mener du?
Ps: hun begynder i institution om 3 uger.
Med venlig hilsen
Lene