Svar: Allerede kun én lur?
10. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Lene
De fleste børn vil ikke kunne nøjes med kun en lur dagligt før de er mellem 12-18 måneder, men selvfølgelig er der undtagelser og det kan godt være at din datter normalt ville trives fint med en lur dagligt, trods hendes kun 9 måneder - hun er jo en pige, der generelt har et mindre søvnbehov en gennemsnittet og en pige, som kræver lidt ekstra tryghed på flere områder, så jeg kan sagtens forstå, hvorfor du tænker, at en lur dagligt måske ville være godt ...
MEN, når det er sagt, så fortæller du at hun skal i institution om 3 uger og jeg tænker at det her er rigtig vigtigt at du bibeholder de 2 lure dagligt. Hun vil der får rigtig mange stimuli, der vil være en række af nye ting, nye oplevelser hun skal forholde sig til og det vil naturligt være en stressende situation for hende, pludselig at skulle forholde sig til den nye verden, som vuggestue jo er.
Det betyder at hun netop får ekstra meget brug for sine to lure, ikke fordi hun nødvendigvis skal sove særlig meget. Det kan sagtens tænkes at hun vil trives bedst med en formiddagslur på 40 minutter og en lidt længere middagslur, men det er netop det afbræk som søvnen giver hun har brug for. For det er når hun sover, at hun får bearbejdet alle de nye ting, de nye stimuli og derfor er det vigtigt at hun får lagt de to små pauser ind i løbet af dagen, hvor hun kan få koblet lidt fra og sorteret i det hele.
Samtidig vil hun også have brug for at sove mere fordi søvnen også er med til at styrke hendes immunforsvar og i det hele taget give hende overskud både fysisk og mentalt - netop til at klare den store verden hun nu mere og mere aktivt skal til at tage del i.
Så mit råd til dig er at du bibeholder de to lure dagligt, du kan overveje om du vil korte hendes formiddagslur lidt ned, så hun stille og roligt begynder at kunne sove lidt tidligere middagslur og på den måde få en rytme, som passer bedre ind i institutionslivet. Alt efter hvad tid hun skal afleveres, kan du også overveje om du måske skulle begynde at stå lidt tidligere op med hende, så I bruger de næste 3 uger på at få skabt en rytme, som vil fungerer for både hende og dig og som netop er tilpasses rytmen i vuggestuen. Det er jo også vigtigt at hun der er vågen og aktiv sammen med de andre børn og sover når de sover ... :)
Derfor vil jeg her lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til en pige på 9 måneder:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende. Suppleres derudover også gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Kan evt. få en lille kop mælk inden hun puttes til middagslur kl. ca 13.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten ammes hun igen.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 amninger i døgnet, men jeg ved ud fra dit tidligere brev, at din datter fint klarer sig med kun to - derfor ligger de ved putning og så aften eller i løbet af natten.
Så mit råd til dig er altså at du forsøger at starte dagen tidligt og får skabt en rytme, hvor I står op, kommer igang osv. som skulle hun i institution og så puttes hun til kort formiddagslur og tidligere middagslur ,så I stille og roligt kører ind i en rytme, som passer med vuggestuen. Og to lure dagligt er stadig et helt reelt behov ...
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske