Brev:
Skrig og skrål ved sengetid
10. november 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Skrig og skrål ved sengetid
Hej Helen,
Jeg skriver til dig fordi vi pludselig har fået problemer med at ligge Maja ( 2år og 4 mdr.) i seng om aftenen.
Siden Maja kom på eget værelse som 6 mdr. har vi stort set aldrig haft problemer med at få hende til at sove om aftenen og igen om natten hvis hun vågner.
De sidste 4mdr. er hun dog begyndt at protestere når hun skulle i nattøjet, men når først hun er ude og få skiftet til nattøj, så har der ikke været problemer. Det skal siges, at vi har kørt med meget faste rutiner om aftenen ifm. putningen og den eneste ændring det sidste ½ års tid er, at far putter i stedet for mor når begge er hjemme, simpelt hen fordi det vil Maja gerne have.
For ca. 1 mdr. siden havde hun 1 uge, hvor hun kunne vågne 1-2 gange om aftenen og natten, sandsynligvis med mareridt, men lidt vand og putning så faldt hun i søvn igen.
Pludselig for 1½ uge siden er der blevet et voldsom skrig og skrål når hun skal ind på værelset og i seng. Hun vil simpelthen ikke derind, græder og siger, at hun ikke vil sove selvom hun tydeligvis virker træt. Ifm. godnatlæsningen og sang falder hun ned, men så begynder det forfra når hun skal ned i sengen. Hun vil ikke give slip og når hun ligger/stå i sengen græder/raser hun så kraftigt, at hun næsten ikke kan styre sig selv og vi kan på ingen måde forstå hvad hun prøver at sige, andet end at hun IKKE vil.
Dernæst vil hun ikke have at vi forlader værelset før end hun sover, hvilket aldrig har været et problem tidligere. Hvis vi tidligere er blevet derinde, så oplevede vi bare at hun begyndte at kommunikere med os.
Alt dette startede efter 1 nat hos farmor, men vi er ret sikker på at det ikke har betydning, da hun har sover der før.
Er der noget vi kan gør for at lette putningen?
Vi prøver selv at tage det stille og roligt, men vi synes jo, at det er synd at Maja skal rase ud og græde så længe om aftenen (op mod 1 time) inden hun accepterer at hun skal sove. Vi oplever også nu, at hun vågner og ikke vil falde i søvn igen. I disse tilfælde har vi prøvet at tage hende ind til os, men der roder hun bare rundt og falder ikke i søvn igen før hun kommer ind til sig selv.
Kan det evt. bare være en fase hun skal over?
Maja sover stadig i juno træmmeseng, hvor siderne endnu ikke er taget af, da vi ikke har oplevet problemer med dette. Til jul regner vi med at tage tremmerne af og lidt senere flytte hende til juniorseng, da kommende lillesøster skal overtage sengen.
Med venlig hilsen
Rikke