Svar: Nægter at spise skemad version 2
10. november 2010
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede mor
Som du beskriver din datter lige nu, så lyder det jo faktisk som om at hun trives ret godt. Det er helt naturligt at børn i perioder kan have brug for at sove mere end i andre perioder og lige nu lyder det som om at din datter har god brug for sine to lange lure dagligt og også stadig sover godt om natten. Derfor synes jeg at du skal glæde dig over, at hun har det så godt som det lyder til :)
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Suppleres med lidt små brødhapsere, frugtmos, frisk frugt i hånden og puttes derefter til sin lur og sover fra 9-11.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos osv. Vand af kop.
Suppleres med lidt frugt og får så flaske inden hun puttes til middagslur kl 14
Eftermiddag 16.30: en lille portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos - mere og mere familiemad, som tidligere plan beskriver, vand eller mælk af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 20 som nu
Sen aften 23-24: Flaske som gives mere eller mindre i søvne. Du kan elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt og give hende mælken i sengen. Hun behøver altså ikke blive vækket for at få den..
Alternativet er at du laver hendes morgengrød med mme og giver mme af kop morgen og aften + de to flasker i løbet af dagen, så hun på den måde får hvad hun har brug for.
Du skal være opmærksom på at grøntsagsmos fint kan bruges som smørbart pålæg på brødhapserne, så du på den måde kan få mere mos i hende end du måske ellers ville kunne. Og så er det også en god idé at supplere med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende. Netop udnytte lysten til at spise selv og øve sig ved at sidde med noget selv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske