Brev:
Hyppige afføringer om natten
10. november 2010
Alder:
5 mdr.
Hyppige afføringer om natten
Kære Helen!
Først tusind tak for en god brevkasse, som vi bruger rigtig meget herhjemme både mht. Ronja og Oskar.
Oskar var en stor dreng på 5 kilo, da han blev født, og vi blev efter 2 dage indlagt på neonatal, da han havde fået en infektion. Han havde en puls på over 300 og vi blev indlagt på riget. Her fandt de ud af, at han har noget der hedder Reentry takykardi, og han har derfor fået betablokker 3 gange om dagen, siden han blev født, men det er vi ved at trappe ud af nu, og han får sin sidste dosis på lørdag.
Oskar bliver snart 6 måneder, og vores hverdag kører nu nogenlunde. Han er en glad dreng, der sover godt om dagen og elsker mad. Jeg begyndte på skemad, da han var lidt over 4 måneder, men da han kort tid efter fik en maveinfektion og havde høj feber (39,9) i 5 dage, gik det meget langsomt.
Vores problem ligger i nætter… Han har afføring mellem 1-3 gange i løbet af natten, og det forstyrrer hans søvn meget. Den sidste gang han har afføring er ved 5-tiden og det er meget sjældent, jeg kan få ham til at sove videre efter det. Så derfor bliver hele hans rytme skubbet med en time, og det ender tit med, at han kommer i seng allerede kl. 19. Han vil ikke ammes når han er træt, så jeg ammer ham altid, når han lige er vågnet efter en lur. Oskar vrider og snor sig tit når han skal ammes, han har svært ved at koncentrere sig også selvom vi er i et mørkt rum uden lyde.
Hans døgn ser nogenlunde sådan ud
5.00-6.00 vågner og ammes, kan ikke sove videre
7.00 morgenmad med resten af familien ½-1 dl grød og derefter medicin
8.00 sover formiddagslur sover mellem 2-2½ time
10.00-10.30 ammes
12.00-12.30 frokost spiser mellem 1½-2 dl grød med grøntsagsmos
13.00-13.30 sover eftermiddag. Sover også her 2 timer
15.30 ammes, men vil ikke rigtig spise. Derefter medicin
18.00 aftensmad. Spiser mellem 1½-2 dl grød med grøntsagsmos
19.00-20.00 Ammes og lægges til natten, men vil ikke altid spise
22.00-23.00 ammes og får medicin
2.00 ammes
Jeg føler tit, at han ikke rigtig er interesseret i at blive ammet, og mit spørgsmål er, får han for meget mad. Kan det være derfor han har afføring 4-7 gange i døgnet? Han er ikke forstoppet, og virker ikke generet af det, men han kan være meget svær at få til at sove igen, når det sker om natten (hvilket det ofte gør). Hvordan kan jeg få ham trukket så hans døgn ikke begynder allerede kl. 5.
Venligst
den trætte mor