Svar: Hyppige afføringer om natten
10. november 2010
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som en lidt hård start med lille Oskar, det har været et naturligt svært forløb - men dejligt at I har kunne klare det med medicin, at det virker og at I nu er ved at trappe ud - krydser fingre for det bedste!
At han foretrækker at blive ammet når han vågner og ikke når han er træt og skal til at sove, kan meget vel hænge sammen med at det kræver utroligt mange kræfter at spise ved brystet. Det lyder derfor helt sandsynligt at han på grund af sit hjerte, naturligt fravælger brystet, når han er træt, men gerne tager imod det, når han har sovet og den rytme, du beskriver skal du naturligvis beholde.
Han spiser godt og du har ret i at de forholdsvis store mængder mad, nok godt kan spille ind på hans hyppige afføringer. MEN, han trives jo, han har ikke problemer med maven i øvrigt, afføringen er normal, han vokser og tager fint på og trods amning inden, så spiser han stadig fint af skemaden. Derfor tænker jeg at du må tro på at han har en fin evne til at regulere sit behov og at du må gå ud fra at han spiser og drikker det han har behov for, når du tilbyder.
Jeg har en formodning om at det naturligt vil ændre sig i takt med at han bliver ældre, at hans mave og tarmsystem modnes osv. Og det kan heller ikke udelukkes at hans stop med medicin vil kunne give en ændring på hans afføringsmønter og på hans søvn om natten. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvad type betablokker din dreng får, men det er en almindelig bivirkning ved betablokkere generelt at de f.eks. kan give søvnforstyrrelser - ligesom man også kan få tendens til kolde hænder og fødder og kan blive træt i sine muskler ...
Jeg kan godt forstå du gerne vil have din drengs rytme flyttet lidt og hvis man skalk gøre det, er metoden at flytte på hans rytme hele dagen igennem. Det betyder at det ikke er nok at flytte hans puttetidspunkt om aftenen, du skal også flytte på tidspunktet for formiddagslur og middagslur.
Det kan jeg sagtens hjælpe jer med en plan for - men jeg synes han er for lille endnu og jeg synes et eller andet sted, at man skal give ham tid og lige se hvad fremtiden bringer - netop i takt med at han bliver ældre, modnes, medicinen trappes ud osv. osv.
Så lige nu synes jeg altså at du skal se tiden lidt an, også selvom det er hårdt, det forstår jeg godt :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske