Brev:
Middagslur?
11. november 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Middagslur?
Hej igen
Jeg har faktisk et andet brev til dig i køen, som jeg ikke har fået svar på endnu, men dette spørgsmål handler om vores ældste dreng.
For ca. 2 uger besluttede vi at skære ned for Peters middagslur, da han var begyndt at vågne for tidligt om morgenen. Vi puttede ham kl. 19.30, og han faldt i søvn uden problemer. Han vågnede så ved 05.15 tiden igen, og han var helt frisk. I børnehaven var han den der faldt hurtigst i søvn til middagslur og han var længe om at vågne, når de vækkede ham efter 1 time og 3 kvarter.
Så forsøgte vi at skære ned på luren, så vi vækkede ham efter en time, men det blev han helt ”umulig” af. Han kunne slet ikke vågne op. Så prøvede vi helt at droppe middagsluren, og det gik fint i nogle dage. Han sov når vi lagde ham lidt tidligere kl. 19.00 og sov til kl. 06.30. Alt dette faldt uheldigvis sammen med skiftet til vintertid, så vi måtte jo rykke hans soverytme en hel time oveni.
Den sidste uge har så været meget forvirrende, det er ligesom om hans indre ur er blevet helt forvirret. Nu vågner han ved 05.20 tiden og kan ikke falde i søvn igen. Oppe i børnehaven er de så blevet nødt til at lægge ham 1 times tid, da han bare har været så træt, men så har vi problemet om aftenen. Så i går faldt han først i søvn kl. 20.00 og så vågnede han alligevel kl. 05.20 og var helt ved siden af sig selv. Ville ingen ting og alligevel det hele. Du ved, vi kunne ikke gøre noget rigtigt.
Oven i det har lillebror jo i nogle uger haft den uheldige rytme, at han er vågnet omkring kl. 05.15 og han har jo så vækket hele huset. De sidste to nætter er lillebror ikke vågnet på det tidspunkt, men det er storebror så i stedet, og han har så også vækket lillebror. Det virker bare som en rigtig dårlig spiral. Det skal nævnes, at Peter altid har haft et stort søvnbehov. Har altid faldet nemt i søvn og har altid synes det er dejligt at skulle i seng. Nyder jo selvfølgelig også putteritualet.
I morges aftalte min mand så med børnehaven, at de ville prøve at sætte ham i sofaen med sin sut og en bog til middag, så han kan slappe lidt af i stedet for at sove. Vi har på fornemmelsen, at det drejer sig om nogle hårde dage uden middagslur, og at han så kan begynde at samle sin søvn til om natten. Hvad tænker du?
Peter vil for øvrigt de fleste dage gerne ind og sove til middag, men han vågner jo også tidligt, så det kan vi jo egentlig godt forstå. Hvad gør vi for at få ham til at sove lidt længere om morgenen, så han ikke er så træt til middag?
Hilsen en frustreret mor (og far…)