Svar: Middagslur?
11. november 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære frustrerede forældre
Overgange er altid svære, det er svært at gå fra 3 lure til 2 lure, det er svært at gå fra 2 lure til kun en lur dagligt og det er også svært at nå dertil, hvor middagslur helt skal kunne undværes.
Det lyder som om at I lige nu er inde i en periode, hvor I er nødt til at være lidt fleksible. Nogle dage skal Peter have lov til at sove sin middagslur på ca 1 time, andre dage skal han have lov til at springe den over. I kan ikke køre en fast rutine omkring dette lige nu, men er nødt til at flekse lidt i forhold til, hvad han viser behov for.
At han vågner tidligt, behøver ikke skyldes at han sover for meget om dagen, det kan sagtens hænge sammen med at han drømmer ekstra meget og måske vågner af en drøm. Måske har han ekstra meget behov for at mærke at I er der for ham, netop fordi han er blevet storebror og der stilles nye og anderledes krav til ham og måske vågner han fordi han er sulten og trænger til noget at spise efter at have sovet i mange timer.
I hvert fald synes jeg at det er et forsøg værd at I indfører en godnatgrød inden sengetid. Det kan være en portion havregrød som han får inden han skal sove. Simpelthen for at sikre, at han er mæt i længere tid.
Det vil også være udmærket at stille en tallerken ved hans seng med lidt kiks, frugt og lidt vand at drikke, sådan at han når han vågner selv kan tage sig lidt at spise og drikke. Og så synes jeg at I skal invitere ham ind til jer om morgenen. Det er okay at han kryber ned under mors og fars dyne kl. 05, hvis det kan give ham den ekstra nærhed han måske søger lige nu og derved sove lidt længere. Netop ved at putte med ham, "sshhh skat, vi sover nu, sshhh" og lade ham mærke jer, jeres varme, nærhed osv. kan sammen med de øvrige ting gøre at han begynder at sove bare en lille smule længere om morgenen.
Der er sandsynligvis tale om en overgangsperiode og hvor det som sagt er nødvendigt at I er lidt fleksible. Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske