Svar: Appetit
11. november 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Du er nødt til at få jeres læge ind over her - det er ikke nok, at din datter drikker 80ml mælk på 17 timer - heller ikke selvom hun så spiser skemad og det er begrænset, hvor længe det kan gå ... Hun risikerer jo at blive voldsomt dehydreret, det er ikke kun et spørgsmål om at hun skal have mælk, men bestemt også et spørgsmål om at hun skal have væske nok. Og her bliver jeg nødt til at sige, at lægen er nødt til at give jer et minimums indtag for, hvad der vil være acceptabelt. Personligt synes jeg ikke hun skal under 750ml mælk i døgnet, med den alder hun har ...
Det er også meget vigtigt at hun tilbydes små hyppige måltider og at du holder fokus på at lidt er bedre end ingenting. Jeg vil derfor anbefale dig at du nu begynder at give hende mange flere måltider i løbet af dagen og ikke få og store måltider.
Det er derudover vigtigt at du forsøger at holde en helt fast plan for dagen og således har nogle faste rutiner omkring det at spise. Det er vigtigt at hun altid tilbydes skemad, når hun vågner af en lur og tilbydes flaske inden hun skal sove igen. Derfor er det også vigtigt at skemaden ikke udgør så stor en mængde, at hun afviser flasken. Det er således bedre at hun spiser 1/2-3/4 dl. grød eller mos og drikker lidt af flasken, end at hun spiser 1½-2 dl grød eller mos og afviser sin flaske.
Det er vigtigt at hun nu får mad, som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hun må altså gerne få mad som smager af noget og du skal give hende mos af de mere smagfulde grøntsager og gerne give hende lidt sovs på. Hvis du laver lidt tomatsovs eller lidt sovs generelt lavet med sødmælk, så må hun her fra 6 måneders alderen gerne få lidt af dette på sin mos.
Derudover skal hun have brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og du skal motivere hende til at spise. Det er rigtig vigtigt at hun sidder med ved bordet, sidder i høj stol når I skal spise og at I har en rutine omkring dette. Hun skal altså forbinde det at blive sat der med at spise, hun skal ligesom vide, hvad der nu skal ske.
Det er derudover vigtigt at hendes mave fungerer. Du skal sikre dig at det ikke er forstoppelse, der påvirker hendes lyst til mad og mælk. Sammen med skemaden skal hun fast tilbydes vand af kop.
Du kan overveje om du vil skifte erstatning, simpelthen for at se om en anden smag kan interessere hende mere. Nogle typer erstatning anbefales også til børn med tendens til træge maver, hvis det kunne tænkes at der var et problem her. Man skal dog her også medtænke, at hvis hun ikke spiser eller drikker mælk nok, ja så kommer der jo heller ikke noget ud ...
Nu hvor hun er 6 måneder gammel, må hun få næsten alt og du må som sagt meget gerne tage mere udgangspunkt i familiemaden.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, stimulerer hendes mundmotorik og samtidig lærer det hende at det man putter i munden kan smage af noget og smage forskelligt - så hun på den måde får en nydelse og god oplevelse. For netop at få motiveret hende lidt ekstra til at spise, kan det være en god idé at du enten før skemaden, sammen med skemaden eller efter skemaden, tilbyder hende lidt agurk eller en brødskorpe i hånden, som hun så kan sidde og gumle lidt på.
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Hvis din datter hører til de børn, så vil det være svært for hende at holde koncentrationen omkring skemad og det skal du hjælpe hende med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør som sagt ikke noget at hun kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det. Derfor synes jeg også at du skal begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt og det gør ikke noget at der kun glider 5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise - og så samtidig drikker sin mælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske, sover lidt videre
Morgen 8: Grød af ris, hirse, boghvede, havregrød, øllebrød. Variation så hendes nysgerrighed påvirkes. Vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Det kan være rester fra aftensmaden, du kan også købe et glas med mos. Det er igen ikke så vigtigt, hvad det er om det er hjemmelavet eller købt, det vigtigste er at hun tilbydes noget varieret og at det er noget hun finder interessant. Vand af kop. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker og agurk i hånden.
Flaske og puttes til middagslur mellem 13-14, sover et par timer
Eftermiddag 16: Tilbydes flaske og får her også lidt frisk frugt i hånden at sidde med, det kan være stykker af appelsin, blomme, fersken, moden pære, melon eller lignende. Nogle gange vil hun måske også gerne have lidt frugtmos. Vand af kop
Powernapper evt, men begynder måske at kunne springe denne lur over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad. Det vil sige at hvis du laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt sovs på for at give lidt smag. Igen tilbydes hun brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til natten med flaske ca 19.30
Sen aften 23-24: flaske, som spises mere eller mindre i søvne.
Da hun ikke selv søger flaske, men tydeligt har behov for mere væske/mælk er du nødt til at give hende flaske sen aften. Hun må ikke sove igennem natten uden at få mælk - max 5-6 timer bør hun sove og det er vigtigt at du sikrer hendes indtag af mælk og væske ved netop at få givet hende noget på ydertidspunkterne. Du skriver: "De sidste nætter er hun også vågnet om natten, hun har dog ikke fået noget at spise, for vil nødigt tilbage til at give noget om natten, når det nu har været unødvendigt i næsten 3 mdr. nu..." men det bliver du altså nødt til og det er et helt reelt behov at få mælk på de angivne tider som fremgår af min plan.
Som du kan se får hun skemad hver gang hun vågner, vand af kop og så tilbydes flasken inden hun sover igen. På den måde når der at gå lidt tid mellem skemad og mælkeindtag og dermed sikres bedre plads til begge dele.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og så må du som sagt drøfte med jeres læge, hvad et acceptabelt minimumsindtag er ... hvis hun ikke indtager mælk/væske nok, ender hun jo med at blive indlagt ... :( og det er derfor helt relevant at du er bekymret.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske