Svar: Skæld ud?
14. juli 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Anne
For små børn er det altid en god idé at lade en handling følge med, når man beder dem om at stoppe et eller andet. Det er en god idé at sige 'nej' før du bliver så vred at du begynder at råbe af hende, og samtidig med det, så flytter du hendes tallerken. I en anden situation er det måske hende selv der skal flyttes.
Hendes lyst til at gøre nye ting og prøve dine reaktioner af vinder over det 'lille nej' som hun godt ved er der. Lysten er for stor og derfor skal tingene også gentages mange gange. Men hvis du lader ord og handling følges ad, så lærer hun langsomt at ord handler om handling og efterhånden vil det være nok at du siger nej. Det er en proces, hvor hun bliver en erfaring rigere.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske