Svar: Ked af det om natten - 12 mdr.
11. november 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Bassens mor
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer.
For det første sker der rigtig meget med jeres dreng udviklingsmæssigt og det betyder at han naturligt sover meget uroligt i øjeblikket. Det handler både om at han motorisk er rigtig godt igang og derfor også har en motorisk rastløshed, får sig lagt i akavede stillinger og har svært ved at finde fysisk ro - men hans øgede motoriske udvikling gør også at han kan bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd og dermed også oplever verden større.
Det betyder igen, at han nu oplever mange flere ting, får flere stimuli, flere oplevelser som skal bearbejdes når han sover. Altså en større mental uro og dermed også flere drømme - for alt bliver bearbejdet i drømme, når han sover.
Samtidig er han stadig så lille at han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer. Han kan endnu ikke forholde sig til at I kommer om lidt eller at I er i køkkenet og han er i stuen. Når I er ude af syne, føler han sig forladt og alene. Lidt samme reaktion som man ofte får fra børn i 8-10 måneders alderen kan altså opstå nu, hvor han begynder at gå mere rundt - ofte især i 12-14 måneders alderen.
Det betyder at han lige nu kan være ekstra tryghedssøgende og vise behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, samtidig med at han også har brug for at adskille sig og derfor nogle gange skubber jer væk. Det er en slags tilnærmelse-adskillelses-fase.
Så når jeres dreng vågner, græder og er svær at trøste kan det altså handle om at han har en stor motorisk og mental uro i øjeblikket som skyldes den alder og den udvikling han lige nu går igennem.
Det er dog også sådan at han måske vågner og græder og skubber jer væk fordi han gør det i søvne. Det I beskriver kunne være en delvis opvågning af den dybe søvn, en lidt mild form af det man kalder natteskræk, hvor barnet netop sætter sig op, skriger og kan se vågen ud, hjertet banker hurtigt og man er ikke i tvivl om at barnet har det skidt (angstfyldt) - men man kan ikke komme til barnet, man bliver skubbet væk, netop fordi barnet gør det i søvne. Rigtig natteskræk ses normalt ikke før efter 1½-2 års alderen men kan altså godt ses i mildere form hos yngre børn ... Det vil normalt forekomme først på natten, hvor mareridt som foregår under REM søvn ofte kommer sidst på natten.
Det at han sover godt inde og også efterfølgende kan altså godt tyde på at han vågner på grund af drømme og oplevelse af noget ubehageligt. Og det bedste I kan gøre er at hjælpe ham til ro igen, få ham lagt ned, dynen puttet omkring ham osv.
Det er helt fint at han ligger i soveværelset om natten, fordi I lettere kan berolige ham med jeres hænder, lade ham mærke at I er der og på den måde få ham videre i søvnen uden at han nødvendigvis behøver blive helt så ked af det, som han måske ville blive, hvis I lå hver for sig.
Det lyder ikke som om at han er helt klar til kun en lur dagligt endnu, det lyder for mig snarere som et udviklingsmæssigt betinget søvnproblem og derfor en fase, en periode I skal igennem ...
I skal naturligvis også sikre jer, at han ikke vågner fordi han har ondt - smerter for ørerne kan f.eks. også være årsag til gråd og uro om natten :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske