Svar: Sover uroligt og vågner meget tidligt
11. november 2010
Alder:
13 mdr.
Kære desperate og ulykkelige mor
Det er rigtig godt at du og institutionen lige nu samarbejder om at få givet jeres lille pige nogle gode sovevaner, for der er for mig at se ingen tvivl om at det er en mere fast rytme, for dagen hun har brug for.
Det vil være rigtig godt, hvis hun kunne komme op til en fast tid om morgenen og kan komme i seng til en fast tid om aftenen. Derudover vil det være rigtig godt, hvis hun kunne sove to lure i løbet af dagen. Hun skal altså ikke sove 3-4 timer midt på dagen, men i stedet sove f.eks. 1 time om formiddagen og så en lidt længere middagslur. Det kan sagtens forsvares at vække din datter fra formiddagsluren, når hun får lov til at sove igen over middag - på den måde får hun jo stadig sit søvnbehov dækket og hendes rytme, bliver naturligt passet ind, så hun også kan sove aften og nat.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur sover f.eks. fra 10-11
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsager, kød, fisk, pasta, ris osv. Det kan også være varm middagsmad, hvis de får det i vuggestuen. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13.30 og sover her måske ca 2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, letmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Flaske eller amning eller måske en kop mælk og en godnathistorie og puttes til natten ca kl. 20
Jeg er ret overbevist om at I skal arbejde på fast stå op tid, fast godnattid og faste tider for søvn og mad i løbet af dagen. Jeres datter lyder til at have lidt forvirring i sit indre ur og derfor have svært ved at sove og I er nødt til at hjælpe hende med at få en hensigtsmæssigt rytme, som gør at hun kan sove godt både i institutionen og hjemme og i det hele taget trives :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt på vej og viser, hvad I kan forvente og hvad I kan forsøge at arbejde hen imod:)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske