Brev:
Får han for meget mad?
11. november 2010
Alder:
3 mdr.
Får han for meget mad?
Kære Helen.
Jeg skriver fordi jeg i aftes sad og læste flere breve igennem i din brevkasse, og faldt over et der fik mig til at kløjs i kaffen.
En mor skriver til dig vedrørende hendes søn og hans vægt. Drengen er 6 mdr og vejer 12 kg og er vist nok 74 cm lang.
Hun er bekymret for om han er overvægtig. Du svarer, at han er til den gode side, men intet alarmerende, da han jo også er lang.
Det jeg studser over, og som vækker min bekymring, (for min egen dreng), er hans indtag af MME. Moderen skriver at han får omkring 1200 ml MME i døgnet, og her er det at jeg spærrer øjenene op, for vores dreng spiser sådan ca. det samme, men er kun 3 mdr.
Vores "lille" Oswald er fra den 15/8-10 og vejede fra fødslen 2792 og var 52 cm lang. Altså en lille mand, men det har han så sandelig gjort noget ved.
Oswald blev i mandags målt til at være 65 cm og han vejer nu 6900 g. Jeg ved ikke om det har noget at sige, men Oswalds far er 199 cm høj, så længden kan jeg forstå.
Oswald er ikke tyk at se på, men har selvfølgelig gode buttede lår og arme og er begyndt at få smilehuller ved knæene.
Han får 7 flasker i døgnet a 165 ml, med ca 3 timers mellemrum, alt afhængig af hvor længe han sover til formiddag-middag og eftermiddagslur.
Dog plejer de længste lurer at vare omkring 2 timer.
Han står op kl 7 og får sin første flaske kl 8 ish.
Og så kører dagen egentlig bare derudaf med leg, pusle, snakke, mad, sove, stå op, lege, pusle, snakke, mad, sove osv osv.
Han har et kort interval om aftenen hvor han får en flaske ved en 18 tiden, et bad ved 19 tiden og så en flaske igen kl 19.30-45, hvorefter han oftes sover senest kl 20.
Om natten spiser han ca kl 01 og igen kl 05.
Han har dagligt afføring, - nogle ordentlige portioner, sover fint når han sover, er glad og meget smilende, ligger gerne på maven og er begyndt at trække skuldrene diagonalt, så mon ikke han triller snart fra ryg til mave?
Han kan godt sige fra vedr. maden. Så spytter han flasken ud og vender hovedet væk og han presses ikke til at tage mere. Den sidste flaske kl 05 tømmer han ikke, men spiser kun ca 110-120 ml og sover så videre.
Er vi helt galt på den i forhold til mængden? Han får jo omkring 1155 ml på et døgn.
Vores sundhedsplejeske har sagt at "de" (mødregruppebabyerne) må få alt det mælk de kan trække, idet de selv siger fra. Og at hvis vi havde ammet ville vi jo ikke lægge mærke til hvor meget de sugede ud.
Jeg håber du lige vil give dit besyv med. Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne babyer, men tænkte jo alligevel at det virkede voldsomt at en 3 måneders baby spiste ligeså meget som en 6 mdr's.
Hilsen