Svar: Får han for meget mad?
11. november 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Jeg er ked af at du har fået kaffen galt i halsen ... bekymring er der ikke grund til :)
For børn under 4 måneder er der en tommelfingerregel der lyder, at barnet skal indtage ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Det betyder at når din dreng vejer 6900g, så vil hans døgnbehov være 1150g altså præcist det han indtager - han er altså helt efter bogen :) Nogle gange drikker han måske lidt mere, andre gange lidt mindre, men gennemsnitligt deromkring, så din dreng drikker som han skal og han lyder jo også til at trives :)
Når han begynder med skemad vil det komme ud over den vanlige mængde mælk, i starten vil hans mælkemængde altså være den samme og den faste føde vil gøre at han mættes lidt mere. Stille og roligt nedsættes mælkebehovet, men de fleste børn vil stadig i 6 måneders alderen indtage mellem 800-1000ml mælk i døgnet ved siden af deres skemad og nogle altså lidt mere og det er også i orden.
Der er altid en risiko for at børn der får flaske kan overspise lidt og derfor er det vigtigt at man ikke overfylder barnet - men det er der slet ikke tale om hos jer. Din dreng lyder til at have en sund og helt naturlig evne til at regulere sit behov og du skal tage det stille og roligt og give ham det han har lyst til, når han har brug for det :)
Og til orientering, så vil kvinder der ammer ikke bare producerer mere og mere og mere - mælken vil derimod ændre sammensætning, så mælkemængden vil ofte være den samme, men sammensætningen vil være en anden. Derfor er der ikke så stor forskel på hvor meget man danner når barnet er f.eks. 4 måneder og 6 måneder ...
Håber du kan bruge ovenstående videre og at du hermed har fået lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske