Svar: Sovetid - 23 mdr.
12. november 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Gitte
Du skal overveje om puttetidspunktet er rigtigt. Tidspunktet for hvornår hun skal puttes om aftenen, kan godt variere efter om hun sover 1, 2 eller måske 3 timer i løbet af dagen .. Hvis hun nogle dage sover en lidt længere middagslur, så vil hun naturligt godt kunne have behov for at blive puttet lidt senere.
Ingen kan sove på kommando, hverken børn eller voksne, vi er nødt til at føle os trætte nok, når vi lægger os til at sove. Emilie ved ikke at klokken er 20, måske er hun først parat til at sove kl. 21 ...
Det er en rigtig god idé at have en fast rytme for dagen, det vil sige en fast tid at stå op på, en fast tid til middagslur, og et fast tidspunkt at blive puttet til natten. Derudover er det en god idé at holde fast i faste spisetider. Når man har en rutine med faste tider for mad, søvn og aktivitet, så påvirkes det indre ur og dermed bliver det også naturligt at føle træthed 'på det rigtige tidspunkt' :) Det betyder at det er en god idé at holde fast i f.eks. fast stå op tid, selvom det er weekend og ferie og ikke udnytte at man kan sove 1/2-1 time længere om morgenen ... for så er det man kan risikere at hele dagens rytme flyttes og man får et barn, der har svært ved at sove, når det bliver aften.
Det kan også være at jeres datter lige nu er inde i en periode, hvor hun har ekstra meget brug for jer, brug for at mærke jer og vide at I er der for hende. Måske er det nærheden og trygheden hun søger. Det kan også være at hun har svært ved at give slip på dagen og alle oplevelserne og har brug for at I taler dagen igennem med hende, får sat ord på ting der er sket, både de gode og de mindre gode ting og så kan det naturligvis også være at hun prøver lidt grænser, forsøger at trække tiden, ser jeres tilstedeværelse som underholdning og sjov og at I derfor måske skulle prøve at gå frem og tilbage eller stille jer i nærheden og lave noget praktisk.
I stedet for at sidde hos hende og holde i hånden eller forsøge at gå og hun så evt. bliver ked af det, så kan det være en god idé at I opholder jer i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vaske tøj med op til værelset.
I skal stå lige ved døren, så hun kan ligge i sin seng og se jer, hun behøver ikke stige ud af sengen for at se om I er der. Og I kan tale lidt med hende også.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Hun har jo også en alder, hvor hun naturligt er mere og mere bevidst om at I er i stuen, sidder og hygger jer - uden hende og det vil hun naturligvis ikke. Hun vil være en del af det hyggelige, det dejlige som I har sammen.
Derfor er det vigtigt at signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår og at hun derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til "jeg er lige her, læg du dig ned skatterpige".
Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Barnet kan spørge "er du der?" eller bare kalde "Moaar" og man kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for hende nu.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre - læs i øvrigt gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", i den står også noget om større børn, børn der kan vågne af f.eks. mareridt og natteskræk ...
Rigtig meget held og lykke, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske